FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut10/12/2018

Har vi rätt att kräva att servitutsinnehavarna återställer vägen?

Min syster och jag har ärvt en fastighet som belastas av ett vägservitut. Nu har vi upptäckt att de som innehar servitutet (2 fastigheter) har orsakat ett intrång på vägen som försvårar tillfarten till stamfastigheten.

Vi vill att de två servitutsinnehavarna skall återställa vägen till ursprungligt skick och bära alla kostnader för detta. Har vi rätt att kräva detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om servitut finns i jordabalken. En utgångspunkt för servitutsförhållanden är att den tjänande fastigheten (er fastighet) inte ska betungas mer av servitutet än nödvändigt (14 kap. 6 § första stycket). Om servitutsinnehavarna, som i ert fall, har en väg på den tjänande fastigheten åligger det servitutsinnehavarna att underhålla den så att skada eller olägenhet inte orsakas den tjänande fastigheten (14 kap. 6 § andra stycket). Jag kan inte med säkerhet säga om det intrång du beskriver innebär att ni orsakas olägenhet eller att er fastighet orsakas skada på det sätt lagen menar, men om så är fallet åligger det servitutsinnehavarna att återställa skadorna (14 kap. 7 §). Om skadorna är av väsentlig betydelse och servitutsinnehavarna inte återställer skadorna inom skälig tid kan det dessutom innebära att servitutet upphävs (14 kap. 8 §). Sammanfattningsvis har ni alltså rätt att kräva att servitutsinnehavarna återställer vägen om intrånget innebär att er fastighet orsakas skada eller ni orsakas olägenhet.

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare