Har vi lika mycket rätt till arv som våra fastrar?

Hej!

Har jag och min syster rätt till vår döda fars arv från hans föräldrar när de går bort?

Notera att min pappa och hans hel syster adopterades av deras "far" när de var små och deras biologiska pappa dog. De fick sedan ett halvsyskon något år efter.

Har vi då lika mycket rätt till arv som våra fastrar?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Enligt 4 kap. 8 § Föräldrabalken ska adoptivbarn likställas med biologiska barn och ska ingå i arvsordningen på samma sätt som biologiska barn.

När er fars föräldrar går bort ska deras arv fördelas mellan deras barn (dvs. mellan er far och hans syskon). Rör det sig om tre barn ska vardera barn ha 1/3 av arvet. Om en av föräldrarnas barn har gått bort ska arvet gå vidare till barnbarnen. Det innebär att eftersom er pappa har gått bort ska hans del av föräldrarnas arv gå vidare till dig och din syster, och ni får då 1/3 att dela på. Detta framgår av 2 kap. 1 § Ärvdabalken.

Om det är så att din far blev adopterad av endast sin "far" (och inte någon "mor") så är det endast efter hans "far" som du och din syster kan ärva. Om hans "far" exempelvis gifte sig efter adoptionen så kommer ni ändå inte ärva något efter hans fru, såvida inte hon också adopterat din far.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare