FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll24/05/2020

Har vårdnadshavare underhållsskyldighet om ungdom inte kan försörja sig?

Hej, jag har en dotter som fyller 19 år i juli. Hon tar studenten nu 5 juni. Jag och hennes pappa är skilda och hon bor heltid hos mig. Vi har kommit överens om ett underhåll som han betalat varje månad. Hon har inget arbete nu efter studenten. Vad gäller? Har jag rätt att kräva underhåll? Tills hon har fått ett arbete och kan betala för sig hemma hos mig själv...

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som vårdnadshavare har du och din exman underhållsskyldighet tills att er dotter fyllt 18 enligt föräldrabalken 7:1 2 st. Enda lagstadgade undantaget som förlängt hennes pappas skyldighet att stå för sin del av underhållskostnaden skulle vara om skolgång pågår. Som skolgång i denna mening räknas grundskolan, gymnasiet eller annan jämförlig grundutbildning. Som jämförlig grundutbildning har ytterligare studier i gymnasiet t.ex. räknats som (NJA 1990 s.49) detta gäller dock längst till er dotter fyller 21 år.

Med de uppgifter du lämnar nu om att er dottern kommer att ta studenten till sommaren och inte har ett jobb, gör inte att du kräva att dotterns pappa fortsätter att betala sin del av underhållet. Eftersom ni kommit överens om en summa för underhållsbidraget som han betalat hitintills skulle jag rekommendera dig att ha en dialog med honom om han kan tänka sig att fortsätta lämna samma underhållsbidrag tills att er dotter kan försörja sig på egen hand eftersom du ensam måste stå för alla utgifter annars eftersom hon bor hos dig.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Jessica SarhedeRådgivare