Har syskonbarn rätt att ärva?

Min morbror har gått bort.

Han har varit gift men är frånskild sedan mpnga år. Han har inga barn. Han har inga syskon i livet men däremot syskonbarn.

Han har testementerat allt till sin före detta fru.

Har vi som syskonbarn någon laglig rätt till arvslott/laglott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I svensk rätt finns en långtgående rätt att testamentera bort sin kvarlåtenskap. Undantagen är den s.k. laglotten. Laglotten är hälften av den del av den avlidnes kvarlåtenskap som bröstarvinge har rätt till (7 kap. 1 § Ärvdabalken, ÄB). Som bröstarvinge räknas den avlidnes barn. Avlider ett barn har dess barn en arvsrätt enligt istadarätten (2 kap. 1 § ÄB).

Det är bara barn (och dess avkomlingar för det fall att ett barn avlidit) som har rätt till laglotten. Det innebär att som syskonbarn har ni inte någon rätt till varken arvslott eller laglott.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare