Har syskonbarn någon rätt till laglott?

Jag är gift, vi har inga barn och inga föräldrar i livet. När en av oss dör ärver vi varandra. När båda dött ärver våra syskon. En av min makes bröder är avliden. Ärver den döda broderns barn i hans ställe? Om det är så, kan vi göra något, tex via testamente, för att makens brorsbarn inte ska få några pengar?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt 2 kap 2 § Äktenskapsbalken (ÄB) så ärver den avlidnes föräldrar då den avlidne inte har några egna bröstarvingar. Bröstarvingar är enligt 2 kap 1 § ÄB arvlåtarens avkomlingar. Är det så att båda föräldrarna har avlidit så ärver den avlidnes syskon istället. Om ett syskon avlidit så träder dennes avkomlingar in i stället. Den döda broderns barn ärver alltså precis som du skriver i dennes ställe.

Rätten att testamentera bort sin egendom begränsas genom regler om laglott. Enligt 7 kap 1 § ÄB utgör hälften av den arvslott, som enligt lag tillkommer en bröstarvinge, dennes laglott. Reglerna kring laglott gäller alltså inte er brors barn. Det är därför fullt möjligt för er att genom ett testamente göra en makes brors barn arvlösa.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare