Har syskon rätt till efterarv

Min makes mors nya man dog nyss . Han har inga barn men två systrar. Blir dem eftrerarvingar så svärmor ej förbruka hans arv eller hur blir det? Får vår dotter skriva bouppteckning ? Hon läser juridik.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Har syskonen rätt till efterarv?
Vem som har rätt till efterarv kan du hitta i 3 kap. 2 § ÄB. De som har rätt till efterarv är personerna i första och andra arvsklassen. I första arvsklassen är det barn, eftersom han inte hade några barn blir det därför inte relevant. De som är i andra arvsklassen är föräldrar och syskon. Detta innebär att makens syskon har rätt till efterarv, förutsatt att föräldrarna inte är i livet. Efterarvet innebär att när den efterlevande maken sedan dör (din makes mamma) så innebär detta att hälften av hennes kvarlåtenskap ska tillfalla den först avlidne makens arvingar. Detta innebär att din makes mamma inte kan testamentera bort kvarlåtenskapen som ska tillfalla makens efterarvingar.
Alltså: din makes mammas nya mans syskon har rätt till efterarv. Deras efterarv utgör hälften av kvarlåtenskapen som din makes mamma har när hon sedan avlider.

Vem kan göra en bouppteckning?
En bouppteckning kan göras av en privatperson så länge den personen inte är dödsbodelägare eller efterarvinge.

Jag hoppas det gav svar på dina frågor!

Caroline LarssonRådgivare