Har särkullbarn rätt till arv från den efterlevande maken?

Ett par är gifta, M och Å. Det finns två gemensamma barn och två barn hos maken sedan tidigare. När Å dör, finns det ett testamente med en önskan om att M ska få bo kvar i orubbat bo. Det hörsammas av särkullbarnen.

Nu är frågan: Om M skulle vinna på lotto eller få ett arv, har särkullbarnen då rätt till de pengarna efter att M dör, eller har de endast rätt till den delen av arvet som tillhör Å ( och som fastslogs vid bouppteckningen vid hans död).

Stort tack på förhand!

Med vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När Å dör och M ärver honom räknar man ut hur stor kvotdel av M:s totala förmögenhet som utgörs av Å:s arv. När M avlider kommer motsvarande kvotdel som Å efterlämnade delas på hans arvingar. Det som återstår efter att Å:s andel delats ut till hans arvingar är M:s kvarlåtenskap som fördelas på hennes arvingar (3 kap. 2 § ÄB).

Exempel:

Å avlider och hans kvarlåtenskap uppgår till 200.000 kr. M har 100.000 kr i egen förmögenhet. M ärver Å:s förmögenhet och har då sammanlagt 300.000 kr. Av de 300.000 kronorna utgör 2/3 arv från Å (200.000/300.000).

När M avlider kan boet både ha ökat och minskat i värde. Å:s arvingar ska få motsvarande kvotdel som han lämnade efter sig (dvs enligt exemplet 2/3 av M:s totala förmögenhet), och därmed inte den exakta summan som Å lämnade efter sig.

Om M:s förmögenhet ökat och uppgår till 600.000 när hon avlider pga. ett arv har Å:s arvingar rätt till 2/3 av det, dvs 400.000 kr. Då får Å:s arvingar 100.000 kr vardera. M:s kvarlåtenskap utgörs av det som finns kvar, dvs 200.000 kr. Det fördelas endast på hennes arvingar, dvs inte Å:s särkullbarn. Om M har två barn får dessa 100.000 kr vardera från M. Det innebär att de gemensamma barnen får 100.000 kr från sin pappa och 100.000 kr från sin mamma medan särkullbarnen endast får 100.000 kr från sin pappa.

Om M:s förmögenhet minskat och uppgår till 90.000 kr när hon avlider har Å:s arvingar rätt till 2/3 av det, dvs 60.000 kr. M:s kvarlåtenskap är det som finns kvar, dvs 30.000 kr som fördelas på hennes egna arvingar.

Kontentan är att arvingarna inte ärver samma summa som deras förälder lämnade efter sig, utan motsvarande kvotdel som föräldern efterlämnade.

Har Å:s särkullbarn rätt till pengarna som M vinner på lotto eller får i arv?

Å:s särkullbarn har inte rätt till något arv från M eftersom de inte är hennes arvingar. Det M eventuellt vinner på lotto eller får i arv påverkar hennes förmögenhet och således även hur mycket pengar kvotdelen kommer att motsvara, men särkullbarnen ärver inget från M. När M avlider tas först Å:s arv från hennes förmögenhet och fördelas på hans fyra arvingar. Resterande utgör M:s kvarlåtenskap och fördelas endast på hennes arvingar.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Undrar du något mer kan du skriva en kommentar här under eller ställa en fråga till.

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare