Har särkullbarn arvsrätt efter sin förälders nya partner?

Hej, Har en fråga, vi har en halvsyster vår far dog 2010, hon har fått ut sin laglott nu har vår mor gått bort det är jag o min hel syster, ärver vår halvsyster vår mors kapital om finns på kontot? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga.

Jag tolkar det som att er halvsyster har samma fader som ni, men inte samma mor. När er fader gick bort fick er halvsyster ut sin laglott och ni undrar nu om er halvsyster ärver efter er mor.

Enligt den legala arvsordningen är det den avlidnes bröstarvingar som i första hand ska ärva. Bröstarvingar är den avlidnes biologiska barn (2 kap 1 § ärvdabalken). Det innebär att det endast är ni som kan ärva efter er mor då er halvsyster inte har någon arvsrätt. Dock blir svaret annorlunda om det finns ett testamente där er mor uttryckligen skrivit att er halvsyster ska ärva henne.

Hoppas att ni fick svar på er fråga!

Vänligen,

Matilda BergströmRådgivare