Har särkullbarn arvsrätt efter sin farmor?

Min bror som är avliden har två barn varav ett särkullbarn. Har särkullbarnet arvsrätt efter min brors mor?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglerna som rör arv hittar du i ärvdabalken (ÄB). För att kunna svara på din fråga vill jag först förklara arvsreglerna lite grann. Vill du bara ha ett snabbt svar så finns ett kortare svar längst ner.

Jag tolkar din fråga som att din bror har avlidit, och att hans mor fortfarande är i livet.

Hur ser din brors mammas arvsordning ut?

När din brors mamma dör så är det hennes bröstarvingar som kommer att ärva. Bröstarvingar är alltså hennes barn. Så när mamman dör så är det din bror och hans eventuella syskon på mammans sida som kommer att ärva lika mycket var eftersom de är hennes bröstarvingar (ÄB 2 kap. 1 §).

Eftersom din bror har dött så kommer hans del av mammans arv att istället gå till hans bröstarvingar (ÄB 2 kap 1 §). Om din bror har syskon på sin mammas sida så kommer de fortfarande bara ha rätt till sin andel, och alltså inte ta del av deras brors andel när han avlidit. Istället är det dina brorsbarn som har rätt till hans arv från hans mamma och de båda barnen kommer att ärva lika mycket var, oavsett om de är särkullbarn eller inte.

Vad är skillnaden mellan särkullbarn och ett pars gemensamma barn vid arv?

Det som gör skillnad på särkullbarn och de som är ett pars gemensamma barn är här att särkullbarn har ett val och kan antingen välja att ta ut sitt arv med en gång eller att välja att ta ut det när även den efterlevande maken/makan har gått bort (ÄB 3 kap. 1 och 9 §). Eftersom din bror var gift när han avled så ärver den efterlevande maken/makan före det gemensamma barnet medan särkullbarnet däremot har rätt att få ut sitt arv från sin pappa med en gång.

Förutom detta så är det viktigt att komma ihåg att den efterlevande makan/maken alltid har rätt till en viss summa efter din bror. Detta kallas basbeloppsregeln och denna regeln går även före särkullsbarnets rätt att få ut sin arvslott direkt (ÄB 3 kap. 1 §). Med detta sagt så påverkar inte detta särkullbarnets arv mer än att hen kommer att få ut det samtidigt som det andra barnet.

Om din brors särkullbarn väljer att vänta med att ta ut sitt arv från sin pappa eller tvingas att vänta på grund av basbeloppsregeln så kommer barnet istället ha rätt till efterarv då pappans make/maka har gått bort (ÄB 3 kap. 2 §). Efterarv innebär kort sagt att särkullbarnet har rätt till samma andel från pappans maka/makes arv som hen hade från sin pappas arv.

Har särkullbarnet arvsrätt efter din brors mor?

Särkullbarnet har lika stor arvsrätt som det andra barnet och därför skulle jag säga att både särkullbarnet och det andra barnet ärver efter sin farmor.

Sammanfattning och råd

Eftersom din bror inte är i livet när hans mamma dör så kommer hans andel av arvet istället att delas lika mellan hans barn. Både särkullbarnet och det andra barnet får alltså ärva från sin farmor. Det som skiljer dem åt är att den del av arvet som tilldelas deras gemensamma barn går till barnets mamma så länge hon är i livet medan särkullbarnet har rätt att ta ut sin del av arvet med en gång.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Skulle du behöva mer hjälp får du gärna skriva en till fråga eller ringa till Lawlines telefontjänst.

Vänligen,

Mimmi JohanssonRådgivare