FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/01/2021

Har säljare rätt att ställa krav på kastrering i efterhand?

Köpte en 3 åring katt, därav jag frågade om honan var kastrerad. Svaret var nej, samt att jag fick avgöra själv om jag ville kastrera henne eller inte.

Kontraktet gjordes och inget krav av kastrering specificerades eller andra överenskommelser, allt gick bra.

Nu har det gått två månader efter, och personen kräver att jag kastrerar katten!

Nu undrar jag om h*n har rätt till att sätta det kravet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom köpet redan är genomfört och ingen bestämmelse om kastrering har avtalats kan säljaren inte kräva att du kastrerar katten. Du begår inget avtalsbrott genom att inte kastrera katten och det står dig därför fritt att besluta i frågan som du själv vill.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare