FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder29/03/2020

Har parkeringsbolag rätt att bötfälla bilar utan att lägga en fysisk bot?

Jag fick en bot hemmaskickad hem till mig. Jag fick aldrig en fysisk bot eller såg absolut inte en kontrollant i närheten vid den tiden jag fick böten och jag vat sittande i bilen.

Min fråga är...Har parkeringsbolaget rätt att bota bilar utan att lägga fysisk bot eller vistas po området där bilen står parkerad?

P boten är från Hojab.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga tar jag stöd i TSFS 2012:115 som är en föreskrift om parkeringsanmärkning m.m. från Transportstyrelsen.

En parkeringsvakt måste vid det första tillfället för en felparkering eller överträdelse lämna en fysisk bot på din bils vindruta. Det är för att uppmärksamma dig som förare till bilen om att du har gjort dig skyldig till en parkeringsöverträdelse. Parkeringsvakten kan alltså inte bara skicka hem en bot till dig. Däremot är det möjligt att skicka hem en påminnelse om en bot som först satts fysiskt på vindrutan, det är inte helt ovanligt att den första boten på vindrutan avlägsnas från rutan, t.ex. av vinden.

Då du hela tiden suttit i bilen är det mindre troligt att något sådant har hänt, och mer troligt att ingen fysisk bot satts på rutan och parkeringsbolaget har i så fall ingen rätt att skicka hem en bot till dig. Tycker du därför att du felaktigt fått en bot kan du ansöka om rättelse hos polisen. Jag rekommenderar dock att du ändå direkt betalar boten, även om du anser att den är felaktig eftersom du kommer få tillbaka pengarna om ansökan om rättelse godkänns.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare