Har mina barns pappa rätt att ärva från mig?

Hej

Jag undrar , när jag dör har barnens pappa rätt att ärva mig? Vi har varit skilda i 9 år

Jag har inte gift om mig ännu men ska till nästa år

Mvh

Eleonore

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man inte har skrivit ett testamente fördelas ens arv enligt ärvdabalkens regler. Enligt dessa regler skulle dina barn ärva hela ditt arv (2 kap. 1 § ärvdabalken). Skulle du fortfarande ha varit gift pappan till dina barn skulle däremot han ärva hela arvet med så kallad fri förfoganderätt, vilket innebär att han skulle ärva hela arvet med vissa begränsningar.

Om du är gift med en annan person och har barn från ett tidigare äktenskap och sedan avlider kommer dina tidigare barn i ärvdabalkens mening vara så kallade särkullbarn. Dessa barn har rätt att få ärva sin andel direkt.

Svaret på din fråga blir alltså nej, barnens pappa kommer inte ärva efter dig om ni är skilda. Gifter du dig med en annan man kommer dina barn från ditt tidigare äktenskap att ärva direkt.

Hoppas detta var till hjälp!

Lawline RådgivareRådgivare