FrågaFAMILJERÄTTFaderskap29/03/2018

Har min mamma en skyldighet att berätta vem min biologiska pappa är?

Min mamma har sagt att min pappa inte än min biologiska pappa men hon vägrar ge svar på vem min far är... har mamma en skyldighet att berätta? Han finns inte på några papper om mig och min "nuvarande" pappa vet kommer inte ihåg honom, vad ska jag göra? Vart kan jag vända mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Barn har ett ganska långtgående skydd att få veta om sina biologiska föräldrar, vilket följer av Europeiska konventionen om de mänskliga fri- och rättigheterna (EKMR) och svensk lag.

Rättigheten innebär att socialnämnden måste försöka reda ut vem som är pappan till ett barn ifall det inte framgår vid födseln (FB 2:1). För att göra detta ska socialnämnden samla uppgifter från bland annat mamman (FB 2:4). Socialnämnden kan även försöka få till ett blodprov för att fastställa om mannen är pappa (FB 2:6). Endast ifall det inte är möjligt att ta reda på vem som är pappa får utredningen läggas ner (FB 2:7).

Det är alltså svårt att säga ifall din mor har en skyldighet att berätta, eftersom det snarare rör sig om att du har en rättighet att få veta. I praktiken kan din mamma alltså säga att hon inte minns vem din pappa är, även om staten har en skyldighet att försöka ta reda på det ändå. Ifall du vill få mer information om vem din pappa är rekommenderar jag dig att begära ut din eventuella faderskapsutredning som kan ha gjorts av socialnämnden. Det kan hända att de har information som inte exempelvis skatteverket har.

Hoppas att svaret är till hjälp och tveka inte att höra av dig om du har några fler frågor!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare