FrågaFAMILJERÄTTFaderskap14/11/2018

Har min makes dotter arvsrätt till min make trots att det är en annan man som är registrerad fader?

Detta hände innan jag träffade min man i maj 1993. Han hade då ett kortvarigt förhållande med en kvinna som vid tillfället var gift sedan 10 år tillbaka, men låg i skiljsmässa. De skulle skilja sig pga att de inte kunde få barn. Efter 3 månade visade det sig att kvinnan blev gravid. Hon valde då att gå tillbaka till sin man som hon ännu inte hade skiljt sig från. Hon födde en dotter den 22 november 1993 och eftersom hon var gift och hon inte ville göra något faderskapstest, så blev hennes make automatiskt far till barnet. Min man gjorde allt som stod i han makt för att försöka bli legal far till barnet och få rätt till umgänge, vilket både mamma och pappan vägrade. Han kontaktade då sociala, kurator, jurist och advokat mm. Men de svarade alla att eftersom kvinnan var gift när hon födde barnet, så blev hennes make automatiskt far till barnet och att det skulle han ha tänkt på innan. Jag och min man gifte oss i maj 1994 och fick kort därefter två barn i april 1995 och oktober 1996.

- Kan hon komma i efterhand och göra anspråk på arv

- Vad händer om man man skulle avlida?

- Har den flickan någon rättighet när det gäller arvsrätt?

- Eller har den arvsrätt en försvunnit då den andra mannen står registrerad som hennes far?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag har tagit bort vissa uppgifter i frågan i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR).

Vem ses som far till barnet?

För att besvara din fråga kommer vi främst att titta i föräldrabalken (FB). Precis som du säger så finns den så kallade faderskapspresumtionen där moderns man automatisk anses som fader till barnet om de är gifta, utan att någon faderskapsbekräftelse behöver göras, 1 kap 1 § föräldrabalken.

Kan faderskapet hävas?

Rätten kan genom en dom förklara att mannen i äktenskapet inte är far till barnet under vissa omständigheter. Dessa är följande:

1. Om det är utrett att modern haft samlag med annan än mannen under den tid som barnet kommit till,

2. om det med DNA-test kan bevisas att mannen inte är fader till barnet eller

3. om barnet kommit till före äktenskapet eller under en tid som makarna levde åtskilda och troligen inte hade samlag med varandra, 1 kap. 2 § FB.

Ett annat alternativ för att häva faderskapet är att antingen föräldrarna till barnet eller socialen förklarar att mannen inte är fader till barnet och istället godkänner en annan mans faderskapsbekräftelse, 1 kap 2 § FB.

Problemet i din makes fall blir dock att han själv inte kan väcka talan om att det är han som är fader till barnet, utan det är bara fadern till barnet eller barnet som kan häva faderskapet, 3 kap 1-2 §§ FB. Detta känner säkert din make redan till eftersom han tidigare varit i kontakt med både socialen och jurister. Eftersom du skriver i din fråga att både modern och fadern till barnet motsätter sig att din make är fader till barnet så är det inte särskilt troligt att fadern väljer att häva sitt eget faderskap, 3 kap. 1 § FB. Det enda alternativet som kvarstår är i sådana fall att dottern för talan om att häva sin pappas faderskap och att din make istället bekräftar sitt faderskap, 3 kap. 2 § och 1 kap. 4 § FB. Jag vet inte om din make har någon kontakt med barnet eller om hon känner till att din make kan vara hennes pappa. Om han skulle vilja kontakta henne är det dock viktigt att tänka på att dessa frågor kan vara väldigt känsliga, trots att barnet i fråga är vuxen nu.

Vad händer om din man skulle avlida?

Det är bara barn som är din makes biologiska eller adopterade som ses som bröstarvingar till din make, 2 kap. 1 § ärvdabalken. Flickan i frågan har därmed bara rätt till arv om hennes nuvarande faders faderskap hävs och din man istället bekräftar sitt faderskap.

Risken finns självklart att flickan kommer i efterhand och hävdar att hon är din makes dotter och därmed har rätt till arv. För att hon ska ha rätt till arv krävs dock att din makes faderskap till henne redan är fastställt eller att hennes nuvarande fader också är död eftersom hans så kallade talerätt om att häva faderskapet då går över till makan och arvingarna (alltså dottern), 3 kap. 1 § FB. I det aktuella fallet är det dock inte särkilt troligt att mamman och dottern skulle lyckas med en sådan talan eftersom det kräver att fadern inte varaktigt sammanbott med barnet, vilket jag utgår från att fadern i det aktuella fallet har gjort, 3 kap. 1 § FB.

Sammanfattning

Avslutningsvis så beklagar jag att din make inte kunnat fastställa sitt faderskap till flickan. Vill ni återigen försöka att ta hjälp av en jurist för att fastställa din makes faderskap så rekommenderar jag er att ta kontakt med Lawlines juristbyrå. Angående arvet så behöver din make inte oroa sig att flickan ska komma i efterhand och hävda art hon har rätt till arv, eftersom det inte är särskilt troligt att flickan och/eller mamman skulle lyckas med en talan om att häva faderskapet.

Jag hoppas ni fått svar på er fråga. Återkom gärna till oss på Lawline om ni behöver ytterligare hjälp!

Vänligen,

Alma LövgrenRådgivare