Har min halvsyster på pappas sida rätt att ärva min mamma?

Mina föräldrar skilde sig för flera år sedan och min pappa fick ett barn med sin nya fru. Jag och min bror vill veta om vår halvsyster har rätt att ärva när vår mamma går bort? När vår pappa dog för några år sedan fick vi inget. Kan vår mamma skriva testamente för att halvsystern inte ska få något? Vi har ingen kontakt med halvsystern eller hennes mamma men om halvsystern har rätt att ärva vår ( min och min bror) mamma borde vi få ärva halvsysterns mamma. Hoppas ni förstår frågan.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om din halvsyster på pappas sida kan ärva din mamma när hon går bort. Vägledning finns att hämta i Ärvdabalken (hädanefter ÄB).

Ärvdabalkens fördelning av kvarlåtenskap följer i stor utsträckning genetiska släktband. När en person, som är gift och har gemensamma barn med sin make, går bort kommer den efterlevande maken att ärva hela kvarlåtenskapen (3:1 ÄB). De gemensamma barnen kommer emellertid få ut sin del av arvet först efter att den efterlevande maken har gått bort. I ditt fall är halvsystern inte dina föräldrars gemensamma barn, utan ett särkullbarn som din pappa fick med en annan fru. Det innebär att hon inte har någon genetisk koppling till din mamma och kan på det sättet inte ta del av något arv från henne på detta sätt.

Sammanfattningsvis innebär det att du och din bror har rätt att ärva din mamma eftersom ni är hennes avkomlingar. Din halvsyster är inte en avkomling till din mamma, varför hon inte kommer att ärva något. Din mamma behöver inte skriva ett testamente för att försäkra sig om att din halvsyster inte ska få något.

Lawline RådgivareRådgivare