FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut24/11/2018

Har min granne rätt att nyttja vägservitutet inom ramen för näringsverksamhet?

Vår granne har ett officalservitut på grusvägen förbi vårt hus o stall. Det har varit ca 4-5 bilar om dagen. Nu har dom öppnat hunddagis så nu är det 100-150 bilpassager om dag samt ett stort antal som går o rastar sina hundar påväg dit. Har deras företag rätt att utnyttja servitutet? Vi kan inte flytta hästar o får mellan 06:09-10:00 och mellan 15:00-19:00. Vår gård har blivit värdelös.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din fråga rör ett officialservitut 14 kap. Jordabalk (1970:994) samt 7 kap. Fastighetsbildningslag (1970:988) är tillämpliga.

I 14:6 JB stadgas att den härskande fastigheten inte kan förfara på ett sådant vis att den tjänande fastigheten betungas mer än nödvändigt. Detta inkluderar både skada och olika former av olägenhet som drabbar er i egenskap av tjänande fastighet. Omständigheten att möjligheten till att flytta era djur blir kraftigt begränsade är uppenbart en stor olägenhet kopplat till att er fastighet inkluderar ett stall. Frågan av betydelse kopplat till om er fastighet betungas mer än nödvändigt är dock vad som stadgas i servitutet. Förutsatt att härskande fastighet var en privatbostad vid servitutets inrättande och att servitutet i sin korthet endast stadgar utfartsväg betungas er fastighet mer än nödvändigt. Frågan blir något mer oklar vid det fall härskande fastighet var en näringsfastighet vid servitutets inrättande, då skrivs servitutet i regel på det vis att trafik kopplat till näringsverksamheten är inbegripet i servitutet. Med tanke på att hunddagisverksamheten startades efter servitutets inrättande och att ingen information om övrig näringsverksamhet finns utgår jag ifrån att servitutet inte inbegriper denna typ av användning från härskande fastighets sida.

Slutsatsen blir därmed att företaget inte har rätt att använda servitutet. Jag bedömer att härskande fastighet inte heller kommer nå framgång genom att försöka ändra servitutet i enlighet med 7:4 FBL. Enligt bestämmelsen får inte ändringen innebära olägenhet av betydelse för någon av parterna. I detta fall innebär härskande fastighets användning av servitutet inom ramen för deras näringsverksamhet uppenbart olägenhet av betydelse för eran del.

Mitt råd är därmed att samtala med er granne och förklara att rätten att nyttja servitutet inte omfattar deras näringsverksamhet. Om problemet kvarstår rekommenderar jag att ni tar kontakt med en advokatbyrå för att diskutera rättsliga åtgärder.

Vänligen,

Joakim SynnergrenRådgivare