FrågaEKONOMIÖvrigt09/03/2022

Har man rätt till ett bankkonto trots betalningsanmärkningar?

Hej. Har man rätt till bankkonto när man har betalningsanmärkningar?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är din rättighet som konsument att kunna öppna ett bankkonto med grundläggande funktioner hos en bank. Detta förutsatt att du är lagligt bosatt inom EU(se 4 a kap. 1 § Lag (2010:751) om betaltjänster). Ett konto med "grundläggande funktioner" innebär att du ska kunna öppna, inneha och avsluta ett betalkonto. Du ska även kunna sätta in och ta ut pengar från kontot(se 4 a kap. 2 § lag om betaltjänster).

Det finns däremot vissa undantag, som innebär att en bank i vissa fall kan neka dig att öppna ett konto. Det ska då röra sig om exempelvis ekonomisk brottslighet, eller att konsumenten har misskött sig gentemot banken(se 4 a kap. 1 § lag om betaltjänster). Att inneha betalningsanmärkningar är dock inte ett sådant undantag.

Sammanfattningsvis har du alltså rätt till att öppna, eller inneha, ett betalkonto hos din bank trots att du har betalningsanmärkningar.

Du är varmt välkommen att höra av dig vid till oss vid ytterligare frågor.

Saga AtlefjordRådgivare