Har man rätt till efterarv oavsett vad testamente säger?

Min far har avlidit för flera år sen( 9 år sen)och jag är enda bröstarvingen,men jag har 6 syskon på mammas sida.mamma lever än. De skrev testamente att arv ska delas lika mellan alla syskon och vi skrev alla på det.

Jag har på senare år fått veta att jag aldrig kan tas ifrån en viss del av arvet. Hur går jag till väga för att få min lagliga del av arvet när mamma dör?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att dina föräldrar var gifta när din far avled och att de tillsammans hade skrivit ett testamente. Jag förstår det också som att du inte fick ut något i arv efter att din far dog. Ifall något av detta inte stämmer kan svaret bli annorlunda.

I mitt svar kommer jag först att redogöra för vad som gäller kring arvet efter din far och vad som kommer att gälla kring arvet efter din mor och hur testamentet kan komma att förändra saker. På slutet kommer jag skriva ett sammanfattat svar på din fråga.

Eftersom din fråga handlar om arv blir ärvdabalken tillämplig.

Arvet efter din far

Eftersom du var din fars enda bröstarvinge hade du rätt till din laglott när hans arv fördelades. Din laglott i det här fallet var hälften av det din far lämnade efter sig, se ÄB 7 kap. 1 §. Eftersom dina föräldrar var gifta när din far dog ärvde din mor antagligen allt efter honom, se ÄB 3 kap. 1 §. Du har dock fortfarande rätt till efterarv efter din far, se ÄB 3 kap. 2 §. Ifall inget testamente hade funnits så hade du haft rätt att ärva allt som din far lämnade efter sig och därmed även ha rätt till detta i efterarv. Ifall testamentet inskränkte din arvsrätt så har du åtminstone rätt att få ut din laglott i efterarv efter din mor, se mer om detta under "hur påverkar testamentet allt?".

Efterarvet räknas ut som en kvotdel. Du har alltså aldrig rätt att få ut en viss summa i efterarv utan istället en del av det din mamma lämnar efter sig.

Exempel: Ifall din far lämnade efter sig 250 000 kr när han avled och din mor också hade 250 000 kr skulle ditt efterarv (ifall du skulle ärva allt efter din far) bli 250 000 / 500 000 = 1/2. I sådana fall skulle alltså ha rätt att få hälften av det din mamma lämnar efter sig. Ifall du istället bara skulle få ut din laglott efter din far hade den varit lika med 125 000 kr och du skulle i sådana fall ha rätt till 125 000 / 500 000 = 1/4 i efterarv.

Arvet efter din mamma

Gällande arvet efter din mamma ska alla 7 syskon dela lika på det. Du har dock rätt att först få ut ditt efterarv från din far. Alltså av det din mamma lämnar efter sig har du först rätt att få ut antingen hälften eller en fjärdedel i efterarv från din far och sedan ska alla 7 syskon dela lika på resten.

Hur påverkar testamentet allt?

Ifall dina föräldrar tillsammans hade skrivit ett testamente som sa att alla 7 syskon skulle dela lika på deras arv så låter det som att din fars avsikt var att alla syskon i så stor utsträckning som möjligt skulle ärva lika mycket. I sådana fall låter det som att du bara hade rätt att ärva din laglott efter din far och därmed har du rätt till 1/4 i efterarv. Det är dock omöjligt för mig att svara på exakt vad testamentet innebär då jag inte vet vad som står i det, men det jag kan säga är att oavsett vad testamentet säger har du åtminstone alltid rätt att få ut din laglott efter din far.

Svar: När din mamma dör kommer du att kallas till bouppteckningen eftersom du då kommer vara dödsbodelägare, se ÄB 20 kap. 2 §. Du kommer då först att ha rätt att få ut ditt efterarv från din far och sedan kommer resterande tillgångar att fördelas lika mellan alla 7 syskon.

Hoppas du fått svar på din fråga! Om du har övriga frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare