Har man rätt till anställningsförmåner och löneförhöjning under uppsägningstiden?

Hej! Jag blev uppsagd från min förra arbetsgivare(4 mån) med arbetsbefrielse de sista 2,5 månaderna(1 april-15 juli). Har jag rätt till den årliga löneförhöjningen som träder i kraft 1 april och till löneförmån i form av ersättning för läkarvård under hela uppsägningstiden?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Som utgångspunkt upphör din anställning först efter uppsägningstiden. (4 § första stycket, lagen om anställningsskydd)

Du ska ha rätt till samma förmåner och lön under uppsägningstiden som du skulle haft även om du inte blivit uppsagd. (12 § lagen om anställningsskydd)

Om det däremot står i ett kollektivavtal som gäller för din anställning att du inte har rätt till samma förmåner under uppsägningstiden, så gäller vad som står i kollektivavtalet. (2 § tredje stycket lagen om anställningsskydd)

Eftersom kollektivavtal kan vara olika för olika branscher och personer så kan jag inte ge dig ett svar på dina frågor, eftersom jag inte vet om det finns ett kollektivavtal som gäller för din anställning och vad som i så fall står i det.

Du måste alltså själv ta reda på vad som gäller för just din anställning genom att ta reda på om ett kollektivavtal gäller för din anställning.

Det gör du så här:

Om du är fackligt ansluten så är mitt råd att kontakta facket för att ta reda på vad som gäller för just din anställning.

Om du inte är fackligt ansluten så kan det ändå vara så att ett kollektivavtal ändå gäller för din anställning. Detta framgår i så fall oftast av ditt anställningsavtal genom en hänvisning till kollektivavtalet.

Även om det inte står något om ett kollektivavtal i ditt anställningsavtal så kan det vara så att ett kollektivavtal gäller för din anställning på grund av att att arbetsgivaren är bunden av ett kollektivavtal, du måste i så fall fråga din arbetsgivare om detta.

När du har tagit reda på om det finns ett kollektivavtal som gäller för din anställning, så bör du få tag på det. Det kan du få av facket om du är fackligt ansluten, eller av arbetsgivaren om du inte är fackligt ansluten.

Sedan får du läsa igenom kollektivavtalet och ta reda på om det finns någon särskild regel i det som anger vad som ska gälla för dig under uppsägningstiden i fråga om förmåner och lönevillkor.

Står det något sådant, så gäller det.

Om det inte gör det så är alltså utgångspunkten att du har rätt till samma förmåner och lönevillkor under uppsägningstiden som om du inte blivit uppsagd.

Jag hoppas att du tycker att du har fått ett svar på din fråga. Använd annars gärna kommentarfunktionen nedan, så ska jag försöka reda ut eventuella oklarheter.

Vänligen,

Olle Hansen ÖlmedalRådgivare