FrågaEKONOMIÖvrigt30/06/2020

Har man rätt att pausa räkningar i samband med ett fängelsestraff?

Min bror har fått ett fängelsestraff och kommer ut om 1 år. Hans räkningar kommer nu hem till mig då hans adress står här.

Har man rätt att pausa räkningar? Han kan omöjligt betala nu men vill ge han en chans att göra rätt för sig när han kommer ut och att räntan inte bara skenar. Finns det någon man kan vända sig till för att få hjälp?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att man själv får bekosta hyra, räkningar och liknande utgifter under fängelsevistelsen. Kriminalvården ger inte ekonomiskt stöd för den typen av utgifter. Ibland är det dock möjligt att få hjälp med exempelvis hyran av socialtjänsten, för att ta reda på om den möjligheten kan aktualiseras ska man kontakta socialtjänsten i den kommun där man är bosatt. Jag skulle rekommendera att ni vänder er till de banker/företag varifrån räkningarna kommer och se ifall det går att lösa någon form av betalningsplan under tiden din bror avtjänar sitt straff.

Med vänliga hälsningar,

Melvin KericRådgivare