Har man någon rätt till arv från gammal försäljning?

Hej!

Jag skriver ett filmmanus och har en fråga angående arv när det gäller dessa relationer:

En dotter, Sofia, vars pappa precis avlidit, får veta att huset som hennes pappa växte upp i, och där hon spenderade alla somrar, nu ska säljas. Den som säljer är hennes fasters man. Fastern är inte frisk, mentalt, och har liksom ingen åsikt. Fastern och hennes nya man äger huset. Men, fastern köpte ut Sofias pappa för länge sen dvs det är fastern och hennes nya man som äger huset.

Om huset skulle säljas, har väl Sofia inte rätt till någon kompensation?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Den du benämner som Sofia i din fråga är vad som kallas bröstarvinge. Bröstarvinge är den avlidnes barn. Enligt reglerna i Ärvdabalken (ÄB) ärver barn sina föräldrar och tar lika lott (2 kap. 1 § ÄB). Det innebär att om Sofia är ensamt barn ärver hon all kvarlåtenskap efter sin pappa. Skulle de däremot vara två barn ärver de hälften var. Om Sofias pappa är gift med hennes mamma kommer Sofia i teorin att ärva sin pappa, men i praktiken kommer arvet att gå till hennes mamma med fri förfoganderätt (3 kap. 1 § ÄB). Hon ärver sedan efter sin pappa den dag mamman går bort.

Som bröstarvinge ärver man all kvarlåtenskap efter den avlidne föräldern (efter avdrag för bouppteckning, begravning m.m.), om inte testamente stadgar annat. Däremot har Sofia inte någon rätt till kompensation för huset som en gång sålts. Pappan har en gång i tiden fått betalt när han sålde fastigheten. Finns det pengar kvar från försäljningen ingår det i hans kvarlåtenskap och hon ärver den vägen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare