FrågaKÖPRÄTTÖvrigt09/10/2022

Har man ångerrätt vid köp av bredband eller telefonabonnemang?

Hej Om man köper ett bredband eller telefonabonnemang i butik har man då rätt att ångra det? Är det konsumentkreditlagen som gäller? För enligt kkrl har man 14 dagars ångerrätt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken lag är tillämplig?

Konsumentkreditlagen (KkrL) gäller vid köp av kredit. Ett kreditavtal definieras i lagen som ett avtal om lån, kontokredit, betalningsanstånd eller liknande (2 § femte stycket KkrL). Bredband eller telefonabonnemang räknas alltså inte som kredit, även om du har rätt i sak angående ångerrätten vid kreditköp.

Det närmaste bredband eller telefonabonnemang kan beskrivas som är en slags tjänst. Vid köp av tjänster är ofta konsumenttjänstlagen (KtjL) tillämplig men då måste tjänsten antingen gälla arbete på viss egendom eller förvaring av viss egendom (1 § KtjL). Denna lag är alltså inte heller direkt tillämplig i ditt fall.

Om du hade köpt bredbandet på internet så hade distansavtalslagen (DaL) varit tillämplig, och denna föreskriver också 14 dagars ångerrätt (2 kap. 10 § DaL). Av din fråga framgår dock att du köpte bredbandet i butik.

Bredband eller telefonabonnemang går juridiskt under namnet immateriell tjänst, och det finns alltså ingen speciell lag som reglerar köp av sådana tjänster. Istället gäller allmänna köprättsliga principer, vilket tyvärr leder till ett svagare konsumentskydd.

Finns det en allmän princip om ångerrätt?

Den köprättsliga utgångspunkten är densamma som den avtalsrättsliga, vilket är att ett avtal ska hållas. Därmed föreligger det som huvudregel inte någon ångerrätt för köparen. Det finns undantag till huvudregeln men dessa är inte tillräckligt många för att en allmän princip ska kunna utläsas.

Detta gäller även i det fall att köparen är konsument. Konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen innehåller t.ex. ingen ångerrätt, utan det är bara i särskilda fall som en ångerrätt finns, dvs. vid kreditköp och distansköp.

Sammanfattning och rekommendationer

Tyvärr har du i detta fall inget konkret juridiskt stöd som du kan peka på. Med det sagt finns det fortfarande alltid möjlighet att försöka förhandla sig till bättre villkor.

Jag skulle därför rådgiva dig att ta kontakt med säljaren/kreditgivaren och förklara din situation. Många säljare erbjuder t.ex. öppet köp, vilket är en form av ångerrätt. Om du har tillgång till köpeavtalet skulle jag också rådgiva dig att läsa det, du kanske hittar en klausul om ångerrätt. Oavsett vilket så kan det fortfarande vara så att säljaren går med på din önskan och det skadar i vart fall inte att försöka!

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Vid ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt.

Vänligen,

Aileen PotterRådgivare