FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt20/07/2020

Har makarna rätt till att vistas på den samägda fastigheten efter skilsmässan?

Hej

Vi har skilt oss, var gifta i 13 år, äger en fastighet tillsammans som han bor i.

Jag har flyttat och bytt adress.

Vi har inga barn.

Vi har inget avtal om varken det yttre eller det inre lösöret.

Han förhalar bodelningen.

Han har inte sökt kvarsittningsrätt.

Har jag rätt att vistas i vår fastighet ?

Vänligen

Lawline svarar

Hej! Först och främst - tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad är problemet?

Frågan handlar om rätten att vistas på en fastighet som ägs tillsammans av makar som har skilt sig men inte gjort bodelning än.

Svaret på din fråga beror på om du har dold samäganderätt eller öppen samäganderätt. Om du står som ägare tillsammans med din på fastighetsregistret, har du öppen samäganderätt. Med dold samäganderätt menas att det är bara en av er står som ägare i fastighetsregistret men den som inte står med i fastighetsregister räknas också som ägare om vissa villkor är uppfylld till exempel överenskommelse mellan makarna om att de ska äga tillsammans och så vidare.

Du har skrivit att du är samägare. Då antar jag att du har öppen samäganderätt och fastigheten företogs i din och din ex makes namn. Eftersom domstolen har inte beslutat om kvarsittning, har du rätt att vistas på din fastighet.Tills ni säljer huset har både du och din ex make har rätt att vistas där, om ni inte har kommit överens om annat.

Vad innebär detta för dig?

Av det ovan anförda konstateras att trots att du flyttat ut efter skilsmässan, har du rätt att vistas på din fastighet som du äger tillsammans med din ex make.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Betül DuranRådgivare