FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt22/04/2019

Har kommunen rätt till det bostaden säljs för?

Vår mor bor i en bostadsrätt som är värd ungefär 1 million och kommer att flytta till ett särskilt boende inom kort. Jag undrar om kommunen har någon slags rätt till pengarna som hon får när lägenheten säljs? Eller är det bättre att ge bort lägenheten till barnen innan hon flyttar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om er mor äger bostadsrätten är utgångspunkten att det är hon som har rätt till vad den säljs för. Det finns inget lagstöd för att kommunen har rätt till det den säljs för endast för att hon flyttar till särskilt boende. Däremot kan pengarna tas i anspråk om hon t.ex. har skulder hos Kronofogden som hon är under utmätning för.

Om det finns skulder som er mor är under utmätning för räcker det däremot inte att skänka bort den för att undslippa dessa. Gåvor kan återvinnas i efterhand om det har gjorts för att slippa betala skulderna.

Om något är oklart eller ni har fler frågor är ni varmt välkomna att återkomma med en ny fråga.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare