Har kommunen rätt att kräva anslutningsavgift trots bristande avtal och information?
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag förstår din fråga som att du söker vägledning för att förstå dina rättigheter och möjliga juridiska åtgärder för att bestrida kommunens krav på anslutningsavgift och brukningsavgift, samt för att bedöma giltigheten av avtalet och kommunens agerande. Här följer min bedömning baserat på den information du har gett mig:
Avtalets giltighet och kommunens agerande:
Det är en central fråga huruvida det avtal som kommunen upprättade 2010 är giltigt, särskilt då fastighetsägaren inte informerades om eller godkände det. Baserat på den information du har gett verkar det som att kommunen inte informerat dig om avtalet, vilket kan tyda på att avtalet inte är giltigt gentemot dig, eftersom du inte har haft möjlighet att samtycka eller ens ta del av avtalsinnehållet.
Om avtalet är ett så kallat tvingande kommunalt avtal (t.ex. reglerat genom lagar som lagen om allmänna vattentjänster eller ABVA), kan det finnas situationer där avtal ändå anses gälla, trots att den enskilda fastigheten inte fått ta del av det. Om fastigheten finns inom verksamhetsområdet för den allmänna anläggningen och behovet av en vattentjänst inte kan tillgodoses bättre på annat sätt, kan det enligt 24 § lagen om allmänna vattentjänster föreligga en skyldighet att betala avgift för den allmänna anläggningen. Av 26 § framgår att fastighetsägare ska betala avgifter för en allmän VA-anläggning, om fastigheten behöver, eller har nytta av, bortledande av vatten från allmän platsmark.
Men i normala fall skulle ett avtal där en part inte informerats eller ges möjlighet att samtycka kunna ifrågasättas.
Fakturering av brukningsavgift:
Det kan även vara problematiskt om kommunen nu fakturerar dig för brukningsavgift för tre år tillbaka i tiden. Enligt den information du gett, var fastigheten inte en del av en gemensamhetsanläggning under denna period. Här handlar det om när och under vilka omständigheter kommunen kan kräva retroaktiv betalning. Om det inte finns ett giltigt avtal som styr dessa avgifter, kan det vara svårt för kommunen att rättfärdiga krav på retroaktiv betalning.
Sammanfattning och rekommendation:
Det verkar finnas flera frågetecken kring kommunens hantering av din fastighets anslutning, och det är möjligt att kommunen inte har följt rätt procedur när det gäller avtal och fakturering. Här är några viktiga punkter:
- Giltighet av avtal: Kommunen kan inte förutsätta att du är bunden av ett avtal som du inte har fått ta del av eller samtyckt till.
- Anslutningsavgift och brukningsavgift: Du har möjlighet att bestrida dessa krav om det inte finns ett giltigt avtal som styr betalningsskyldigheten.
Jag rekommenderar att du kontaktar kommunen skriftligt och begär en förklaring till deras agerande, samtidigt som du bestrider de fakturor som skickats. I väntan på svar från kommunen kan det vara klokt att avvakta med betalning. Om de hänvisar till en rättslig reglering, kan du be om närmare information om vilken lagstiftning de grundar sina krav på.
Jag hoppas att detta ger viss vägledning i frågan. Notera att detta inte är ett bindande rättsligt svar, utan en bedömning baserad på den information som du har delgett mig. Du är varmt välkommen att kontakta oss på nytt om du har fler frågor.