Har jag upphovsrätt till en logotyp jag skapade ideellt, utan avtal?

Hej!

Jag har en fråga gällande upphovsrätt och användningsrätt av grafiska verk och logotyper.

Jag var för ett antal år sedan med och startade upp en svensk musikfestival som blev tämligen framgångsrik under ett par år. I det skedet framställde jag allt grafiskt material vi kunde tänkas behöva. Däribland logotypen till festivalen. Ingen av oss som arbetade med festivalen var på pappret anställda av bolaget och heller inga avtal upprättades kring användningsrätt av materialet jag framställt. Vi arbetade allihop ideellt. Varumärket med tillhörande logotyp inarbetades väl och var mycket lättigenkännlig.

Spola fram till 2017 då bolaget tvingas ansöka om konkurs efter ett år med dåliga besökssiffror. Festivalen går i graven och jag trodde det var slutet för det hela. Nu visar det sig att ett par av de tidigare medlemmarna i ledningen bestämt sig för att starta upp projektet igen och göra en ny festival 2020 under ett nytt bolag.

Min fråga är då, får det nya bolaget använda mina grafiska verk som framställdes under det förra bolagets era utan mitt samtycke? Eller kan jag som upphovsman rent av neka användningsrätten av logotyp etc?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan jag hindra ledningen från att använda mina verk utan mitt tillstånd?

Huvudregeln i upphovsrättslagen (URL) är att den som har skapat ett grafiskt verk har upphovsrätt.

I en anställning kan man med arbetsgivaren avtala om huruvida rätten att använda verket ska inskränkas för upphovsmannen. Om det inte finns ett sådant avtal så används en "tumregel":

- man ska vara anställd,

- man ska få betalt,

- det ska vara en del av tjänsteåliggandet att producera upphovsrättsligt skyddad material.

Om dessa är uppfyllda så kan arbetsgivaren använda det upphovsrättsligt skyddade materialet utan tillstånd från arbetstagaren.

Min bedömning: innan de gick i konkurs var inte dessa punkter uppfyllda i ditt fall. Det innebar att du, innan konkursen, hade rätt att hindra dem från att använda verken utan ditt tillstånd. Denna rättighet förändrades inte när de startade det nya bolaget.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hilda JeppssonRådgivare