Har jag som bostadsrättshavare rätt att ta del av de avtal som styrelsen ingått med andra?

Har jag som bostadsrättsinnehavare rätt att få tag på avtalsdokumentet mellan bostadsrättsföreningen och verksamheter som vi hyr ut till?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som utgångspunkt har en bostadsrättshavare inte någon rätt att ta del av exempelvis avtalsdokument mellan bostadsrättsföreningen och verksamheter som bostadsföreningen hyr ut till (jfr 9 kap. 12 § BRL och 7 kap. 24 § EFL). Detta hänger  bland annat ihop med att bostadsrättshavare har inte någon vidare allmän insynsrätt i styrelsearbetet. Att styrelsearbetet sköts som det ska tillgodoses istället på annat sätt såsom kravet på revisor och rätten att utse särskild granskare.

Från utgångspunkten att bostadsrättshavare har inte någon rätt till att ta del av exempelvis avtalsdokument finns det dock undantag. Ett sådant undantag torde vara för handen ifall det införs en sådan rätt i bostadsrättsföreningens stadgar. Är så fallet har alltså bostadsrättshavaren rätt att ta del av styrelsens ingångna avtal.

Sammanfattningsvis innebär det att om det inte finns något i stadgarna om bostadsrättshavares rätt att att ta del av styrelsens ingångna avtal så har inte bostadsrättshavaren alltså ingen rätt att ta del av sådana avtal.

Hoppas att du fått svar på din fråga och om du har ytterliggare funderingar är du alltid välkommen att ställa en fråga på nytt.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare