FrågaPROCESSRÄTTDomstol12/02/2022

Har jag rätt till målsägandebiträde vid misshandelsbrott?

Har begärt målsägandeadvokat i ett ärende om misshandel jag vad med om för några månader sen. Inte hört något från utredaren på ett tag nu men fick hem brev med datum från tingsrätten idag. Hur funkar de med målsägandeadvokat? Har jag rätt till de och behöver jag kontakta en själv? Vem kan jag vända mig till om jag vill ha en?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om målsägandebiträde finner du i lag om målsägandebiträde (LMB). Även brottsbalken (BrB) blir aktuell.

Rätten till målsägandebiträde vid misshandelsbrott

I 1 § LMB stadgas under vilka förutsättningar en målsägande har rätt till ett målsägandebiträde. Som kan utläsas av paragrafen är det tre olika situationer som kan leda till att ett målsägandebiträde förordnas (se p. 1-3). Vad gäller misshandel är det den andra punkten som aktualiseras, då det är ett brott enligt 3 kap. 5 § BrB för vilket det är föreskrivet fängelse.

Enligt 4 § LMB förordnas ett målsägandebiträde på begäran av målsäganden eller när det annars finns anledning till det. Det är rätten som fattar beslutet om förutsättningarna för ett förordnande av målsägandebiträde är uppfyllda, 7 § LMB.

Förutsättningarna för målsägandebiträde i det enskilda fallet

Misshandelsbrott finns med på listan för när ett målsägandebiträde får förordnas och därför finns det en möjlighet för dig att begära det. Det är som sagt rätten som beslutar om målsägandebiträde och begäran ska därför skickas in till domstolen. Du kan då ta hjälp av åklagaren som kan skicka in en begäran om att du ska förordnas ett målsägandebiträde.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare