Har jag rätt till ersättning för kremering av min hund?

Min hund blev ihjälbiten av en annan hund, ägaren till hunden tappade koppel på den, är hundägaren skyldig att betala för kremering av min hund??

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ja det kan du. Då i skadeståndslagens mening så är hundar en sak och det handlar om en sakskada och därmed ersättningsgill enligt 2:1 skadeståndslagen. Sedan när det kommer till hundar så har hundägare ett strikt ansvar enligt den 19 § lag om tillsyn över hundar och katter. Det betyder att hundägaren måste ersätta alla skadar som hunden orsakar. Kostnaderna för kremeringen bör falla inom 5:7 p 2. SkL då det är direkt kostnader på grund av sakskadan och därmed bör hundägaren ersätta dig för den kostnaden.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare