Har jag rätt till efterarv?

Min pappa dog för en tid sedan och eftersom mamma lever så upprättades en bouppteckning efter pappa och mamma behåller pappas del i boet eftersom de var gifta. Jag är deras enda gemensamma barn men mamma har två barn sedan tidigare, dvs mina halvsyskon. Nu till min fråga. Hur kommer arvet att fördelas den dag då mamma går bort? Kommer jag att ärva hela pappas del och en tredjedel av mammas eller kommer allt att delas lika mellan mig och mina syskon?

Om man rent hypotetiskt skulle vända på det och ponera att mamma hade gått bort först så hade ju mina halvsyskon fått ut sin tredjedel efter mamma i egenskap av särkullebarn och pappa behållit resterande del, Den dagen pappa sedan gått bort så hade jag ärvt den resterande delen. Mot bakgrund av detta så borde jag ärva mer än mina halvsyskon. Eller? Spelar det roll vem av föräldrarna som dör först?

Hänvisa gärna till lagrum och ni resonerat er fram till ert svar. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du vill veta vad som händer med arvet efter din mor, när det gäller dig och dina två halvsyskon. Regler om detta finns i Ärvdabalken (ÄB).

Precis som du redan konstaterat ärvde din mor din far vid hans bortgång eftersom de var gifta. Detta framgår av 3 kap. 1 § 1 st. ÄB. Din mor ärvde din fars egendom med fri förfoganderätt, vilket innebär att hon har rätt att spendera kvarlåtenskapen, men inte att testamentera bort den. Du har rätt till efterarv enligt 3 kap. 2 § ÄB när din mor också avlidit. Ditt efterarv utgör den andel som din pappas egendom utgjorde ur makarnas gemensamma egendom vid hans bortgång. Ponera att värdet på den egendom de ägde var 100 000 kr vardera. Då ägde din far och mor 50 % av den totala egendomen var. Din efterarvsrätt blir då på 50 % av egendomen från din mor eftersom du har rätt till hela din pappas andel. Så oavsett om arvet har ökat eller minskat så har du rätt till 50 % av den egendomen din mor efterlämnar i form av efterarv. Den andra halvan av arvet, som är direkt från din mor delar du och din två halvsyskon på med lika stor andel enligt 2 kap. 1 § ÄB.

Avgörande vid beräkning av efterarv är alltså hur stor andel av din fars kvarlåtenskap som utgjorde makarnas gemensamma egendom, och denna andel blir sedermera ditt efterarv.

Om det istället varit din mamma som avlidit först hade du och dina halvsyskon ärvt varsin tredjedel av hennes kvarlåtenskap enligt 2 kap. 1 § ÄB. När din far senare avled skulle du ha ärvt all hans kvarlåtenskap i egenskap av hans enda barn.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Maja QvarnströmRådgivare