FrågaOFFENTLIG RÄTTCSN29/10/2019

Har jag rätt till CSN som utländsk medborgare?

Jag är börjat plugga och har sökt CSN, men har just fått avslag. Jag är inte svensk medborgare. Har jag noga juridisk rätt till detta? Och kan ni hjälpe mig med at överklaga?

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att ha rätt till studiemedel från CSN måste du:
1. Uppfylla de villkor som ställs för att ha rätt till svenskt studiestöd som utländsk medborgare
2. Uppfylla de villkor som gäller för det studiestöd du söker

Du har alltså rätt till studiemedel i Sverige om du uppfyller dessa villkor. Reglerna är dock olika beroende på om du är medborgare i ett land inom EU/EES eller Schweiz, eller om du är medborgare i ett annat land. Du kan läsa mer om villkoren (här).

Behöver du hjälp med att överklaga beslutet rekommenderar jag dig att du bokar tid med vår Juristbyrå (här).

Vänligen,

Matilda BergströmRådgivare