FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt21/11/2019

Har jag rätt att umgås med ett barn som jag inte är förälder till?

hej jag var tillsammans med en kvinna sedan augusti 2016 och det tog slut nu oktober 2019.

När jag träffade henne så va hon ensamstående mamma med en dotter på 1,5år.

idag är hon fyllda 5 år i september.

barnets biologiska pappa har aldrig funnits med i bilden, jag har aldrig själv träffat honom och barnet har inte heller gjort det.

jag har levt med dom i nu 3,5år, från att dottern gick med blöja, napp och inte kunde prata fram till nu då hon är 5 år gammal och stor tjej, hon ÄLSKAR mig och detsamma, hon säger pappa till mig och jag tror att hon tror att jag är den biologiska pappan.

nu har vi separerat efter en tid av gräl och tråkigheter. barnet trivs med mig och verkligen älskar mig, det märks klart och tydligt.

nu när vi gått skilda vägar så har hennes mamma "min ex sambo" klippt allt mellan mig och barnet helt utan anledning, och det är förkrossande.

barnet har inte ringt mig på en månad, jag får inte träffa henne eller ha någon slags kontakt med dom.

jag är säker på att barnet saknar mig och undrar vart jag tagit vägen.

hennes mamma ser bara allt utifrån hennes vilja och glömmer bort barnets bästa.

jag VET att barnet älskar att vara med mig och vill vara med mig,

det är helt oacceptabelt i min värld att en människa som vill separera från mig även vill separera på min och barnets relation!!!

min fråga är!! vad har jag för rättigheter eller finns det någonting jag kan göra för att få ha ett umgänge med dottern i rättslig mening?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Vad är problemet?

Det framgår av din fråga att du varit tillsammans med en kvinna i lite mer än tre år och att du även bott med henne och hennes barn under denna period. Du har under dessa åren kommit väldigt nära din ex sambos dotter och vill därför fortsätta umgås med henne även efter du separerat med dotterns mamma. Jag kommer i mitt svar utgå från att du inte är rättslig förälder eller att adoption skett. Möjligheten för dig att få umgås med din ex sambos dotter regleras i föräldrabalken (FB).

Vad säger lagen?

Vid alla beslut som gäller vårdnad, boende och umgänge gäller att barnets bästa ska vara avgörande (6 kap. 2 a § FB). Det finns alltså inga intressen som kan gå före barnets bästa, t.ex. rättvisa mellan föräldrarna eller en förälders behov av kontakt med barnet. På talan av socialnämnden får rätten besluta om umgänge mellan barnet och någon annan en förälder. Vid denna bedömning ska socialnämnden särskilt beakta barnets behov av umgänge med andra som står särskilt nära (6 kap. 15 a § andra stycket FB). Jag rekommenderar dig att vända dig till socialnämnden i din kommun alternativt den kommunen som din ex sambo bor i för att få hjälp med att starta en eventuell umgängestalan.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Emil BengtssonRådgivare