Har jag rätt att tatuera in motiv av bilder jag funnit på internet utan att be om tillåtelse av upphovsmannen?

Hej!

Om jag hittar en bild på appen Pinterest med en skiss på en döskalle, och sedan tatuerar in detta oå min kropp. Har jag då brytit mot upphovsrätten?

Då jag ej frågade personen som la ut bilden, men tanke på att jag inte vet vem skapare är. Eller har jag rätt att göra detta? Alltså ta en bild och tatuera in den på min kropp

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Då din fråga rör eventuellt upphovsrättsintrång kikar vi närmare på upphovsrättslagen (URL).

Som utgångspunkt gör du ett upphovsrättsintrång

Den som tagit/skapat bilden har exklusiv upphovsrätt till den (1 § första stycket femte punkten URL).

På Pinterests hemsida går det att läsa att all användning av i princip alla bilder på deras hemsida kräver tillåtelse av upphovsmannen (https://help.pinterest.com/sv/article/copyright).

Genom att visa tatueringen för allmänheten gör du intrång i upphovsmannens ekonomiska rätt (2 § URL) och genom att inte namnge personen gör du också intrång i dennes ideella rätt (3 § URL).

Däremot skulle du kunna hävda undantaget för privat bruk

Även om det som regel är att klassa som ett upphovsrättsintrång skulle du, om du enbart har tatueringen på kroppen utan att använda den i reklamföring eller liknande, kunna hävda undantaget för privat bruk, vilket gör att du slipper skadestånd (12 § URL).

Tatueraren som tatuerar dig har dock andra krav på sig, vilket innebär att denne mest troligen gör sig skyldig till upphovsrättsintrång, men det är en annan fråga än den du ställde, varför jag lämnar den därhän. Det kan hur som helst vara bra att veta, eftersom tatueraren kanske därför inte är villig att göra den.

Detta går att läsa på bl.a. Patent- och registreringsverkets (PRV:s) blogg (https://prvbloggen.se/2016/06/15/tatueringar-och-upphovsratt-sa-funkar-det/).

Mitt råd

Prata med din tatuerare och var öppen med att du fann bilden på Pinterest. Kanske har tatueraren en bra lösning på ditt problem, om inte annat kanske denne kan göra något liknande till dig som inte riskerar att bryta mot lag.

Jag hoppas att du får den tatuering du vill ha i slutändan!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare