Har jag rätt att ta del av ett beslut som rör mig?

Om jag fått ett för mig felaktigt beslut angående avslag för en bostad i ett kommunalt bostadsbolag. Har jag rätt att se beslutet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att ta del av myndigheters handlingar krävs att de är allmänna. Huvudregeln är att en handling allmän när den har skickats till kommunen, när den arkiveras här eller har upprättats här. Bara vid undantag blir handlingar sekretessbelagda. Alla har rätt att ta del av allmänna handlingar, som exempelvis domar och beslut, såvida de inte är skyddade av sekretess. Det görs därför en sekretessprövning innan en handling lämnas ut i varje enskilt fall.

En myndighet som meddelar ett beslut i ett ärende ska så snart som möjligt underrätta den som är part om det fullständiga innehållet i beslutet, om det inte är uppenbart obehövligt. (33 § förvaltningslagen, FL.)

Ett beslut som kan antas påverka någons situation på ett inte obetydligt sätt ska innehålla en klargörande motivering, om det inte är uppenbart obehövligt. En sådan motivering ska innehålla uppgifter om vilka föreskrifter som har tillämpats och vilka omständigheter som har varit avgörande för myndighetens ställningstagande. (32 § FL.)

Parterna i ett mål ska alltid få beslutet/domen när målet är avslutat.

Du ska ha rätt att få ta del av beslutet som rör dig om det inte finns särskilda skäl som talar emot det. Att beslutet rör dig talar starkt för att du har all rätt att ta del av beslutet och rätt att begära en motivering till beslutet. Du borde kunna begära ut handlingen i sin helhet då det är en allmän handling.

Om du skulle ha några fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare