Har jag rätt att lösa mina lån i förtid?

Jag vill lösa mina privata lån. Jag vill skriva till varje bank jag har ett lån från och be dem om slutsumman som jag måste betala, säg i slutet av innevarande månad, för att helt betala ut mitt lån. Kan banken vägra att ange slutsumman? Eller att inte svara på mail alls??

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Jag utgår ifrån att du vill betala dina lån i egenskap av konsument. Frågan om rätten att betala lån i förtid regleras i så fall i konsumentkreditlagen. Du har rätt att betala av din skuld i förtid (32 § konsumentkreditlagen). Banken har då rätt att kräva betalning för ränta och andra kreditkostnader för tiden fram till förskottsbetalningen (36 § konsumentkreditlagen). Banken har en skyldighet att snarast ge dig information och en uppskattning av den slutgiltiga kostnaden (32 § andra stycket konsumentkreditlagen).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare