Har jag rätt att kräva pengar av en bekant som jag på kredit sålt en bil?

Hej, Jag sålde min bil till en bekant, vid köpet fick jag 15 000 och vid överenskommelse skulle jag vänta på resterande 20 000 när han sålt sin egna bil. När min bekanta sålde sin egna bil fick jag inga pengar, har flertal gången frågat om mina pengar och fått svaret ”jag har tyvärr inga jag kan ge dig” har känslan av att jag aldrig kommer se de pengarna och funderar på om jag ska polisanmäla detta. Har har jag rätt till skadestånd eller jag får skylla mig själv.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du för 35 000 kr sålt en bil till en bekant. Den bekanta erlade 15 000 kr vid försäljningstillfället samtidigt som denne efter överenskommelse med dig skulle betala resterande 20 000 kr när vederbörandes då befintliga bil blivit såld. Trots att den bekantas bil en tid senare sålts och du därför uppmanat denne att ge dig pengarna har du inte fått de än då denne påstår att det inga pengar att ge dig.

Med anledning av att din vän inte betalat skulden till dig trots att den är förfallen till betalning kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten och där begära utmätning för skulden. För att en sådan utmätning ska kunna genomföras så måste du först ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten (2 § BfL). Det Kronofogden då kommer att göra är att delge din vän om den gjorda ansökningen och låta denne, vanligtvis inom två veckor efter delgivningen, yttra sig över din ansökan (29 och 25 § BfL).

Bestrider inte din vän ansökan så kan Kronofogdemyndigheten driva in skulden (2 kap. 1 § andra stycket UB. Jfr även 16 § BfL). Om vännen däremot väljer att bestrida så kommer någon utmätning inte ske per automatik utan det du isåfall kommer att få göra, om du fortfarande vill att utmätningen för skulden ska ske, är nämligen att be Kronofogdemyndigheten att överlämna ärendet till tingsrätten som i sin tur får pröva skuldens förekomst (36 § BfL). Om tingsrätten vid denna prövning kommer fram till att din vän har en skuld till dig så ska du för att utmätning ska ske på nytt hos Kronofogdemyndigheten begära utmätning och till denna bifoga tingsrättens dom (2 kap. 2 § UB).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare