Har jag rätt att häva mitt köp efter 3 gånger med försök till avhjälpning?

Jag har köpt en bärbar Mac dator via företaget i Butiken X, Som jag förstår så gäller Köplagen då jag köpt den på företaget.

Jag har reklamerat datorn 3 ggr för samma fel, då det inte går att spela upp video utan att bilden blir fel.

Varje gång jag hämtat ut den igen så uppstår samma fel och jag har lämnat in den igen.

Den 4.e gången jag lämnade in den meddelade jag dem att jag vill häva köpet eller att dem ersätter produkten med en ny.

Företaget i fråga (butiken) struntade i det och försökte laga den ändå och säger nu att den är färdig och fungerar. Jag har ännu inte hämtat datorn och hänvisar till att jag krävt en ersättningsvara eller häva köpet.

Medan dem säger att datorn fungerar nu och dem kommer inte häva köpet eller ersätta datorn.

Dem påstår också att den bara blivit lagad 1 gång och dem andra 2 gånger så var det ett mjukvarufel i operativsystemet. Jag förklarade då att för mig spelar det ingen roll då jag har reklamerat den samt att det fortsatte vara fel.

Har jag rätt enligt köpelagen att häva köpet efter alla dessa gånger? Eller har Butiken X rätt att dem inte behöver göra något mer.

En till fråga är om nu felet uppstår igen och jag behöver reklamera den kan dem hävda samma sak, dvs det fortsätter till oändligheten.

Mvh

Lawline svarar

Hej! Vad glad jag blir att du just valt att använda dig av Lawline för att ställa din fråga.

Eftersom du är en privatperson och du har köpt din dator från en butik, så är det inte Köplagen som blir användbar. Istället ska Konsumentköplagen användas, vilket är en lag som ger bättre förutsättningar för just dig som konsument.

Att datorn som du köpt inte spelar upp videos som den ska är att anse som ett fel i lagens mening. Det följer av 16 § Konsumentköplagen att om en vara i relation till dess egenskaper inte når upp till vad som följer av avtalet, är det ett fel på varan. "Avtalet" i lagens mening innebär datorn i ditt fall ska gå att använda på samma sätt som man i allmänhet kan använda datorer. Att se på videoklipp är en sådan sak och du har rätt att det är något fel på din dator.

Om ett fel dyker upp inom 6 månader från det att du fått datorn till dig, så ska felet anses ha funnits där redan innan du köpte datorn. Detta följer av 20 a § och betyder att du som privatperson inte behöver bevisa hur ett fel har uppstått inom denna 6 månader frist. Det framgår ej av din fråga hur länge sedan du köpte datorn, men eftersom du redan lämnat in den flera gånger så antar jag att första gången felet uppstod så hade det inte gått mer än 6 månader. Felet med din dator ska därför anses ha funnits där redan innan du köpte den.

Du har nu lite olika valmöjligheter som konsument.

Du kan kräva att få felet avhjälpt, få en ny dator, få prisavdrag på datorn eller få häva köpet. Det krävs dock att du reklamerar felet till butiken (23 §), vilket du antagligen har gjort då butiken har försökt att avhjälpa felet på datorn 3 gånger.

Att häva köpet kräver att man först kollar på om man kan avhjälpa felet eller leverera en ny vara.

Du har dock gett butiken 3 gånger på sig att göra just detta när du gett dem möjligheten att åtgärda felet på datorn. Eftersom det verkar som butiken inte riktigt kan få bukt på felet och dem inte heller verkar vara villiga att ge dig en ny dator, så anser jag att det har gått så pass långt med ditt köp att det har varit en olägenhet för dig. Du som konsument ska därför anses ha rätten att få häva köpet och vägra att hämta ut den gamla datorn för en fjärde gång.

Jag tycker att du ska vända dig till Konsumentverket för att få mer råd med hur du ska gå tillväga. Berätta för dem om situationen och att du inte längre litar på att butiken faktiskt åtgärdar felet. Jag länkar kontaktuppgifter till Konsumentverket här. Hoppas att det löser sig för dig!

Mvh

Ebba AlkehagRådgivare