Har jag rätt att häva ett köp om skälig tid har passerat i viss situation?

Jag har beställt en dator från en nätbutik som skickade den via ett av leveransföretagen som finns. Paketet blev öppnat under transport och en annan produkt låg i paketet än datorn jag har beställt. Man ser tydligt att det har blivit rivet på ett ställe och igentejpat. Produkten som ligger i paket finns inte i sortimentet från nätbutiken som jag beställde datorn ifrån, så det är definitivt någon på transportföretaget som har stulit datorn. Ärendet har pågått i en månad redan och jag fick besked att det kommer dröja minst en månad till innan det är utrett från transportföretaget. Datorn köptes på en kampanj och kostar mer idag än vid köptillfället. Jag vill häva köpet och kräva mellanskillnaden från nätbutiken i och med att jag anser att de inte kan lösa problemet inom skälig tid, men de säger att det inte går att häva köpet då de faktiskt skickade datorn som jag beställde. Vad gäller för mig som konsument?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i Konsumentköpslagen och eventuellt i de avtal som du slutit med köparen. Eftersom jag inte har tillgång avtalet kommer jag besvara din fråga utifrån nämnda lag. Det är också värt att påpeka att avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i Konsumentköpslagen är till nackdel för dig som konsument är utan verkan!

Vilka bestämmelser har betydelse för frågan?

Utifrån din fråga framgår flera omständigheter som är av intresse. För det första framgår det tydligt att paketet har öppnats vilket tyder på två saker. Antingen har produkten skadats och paketet har tvingats reparerats eller så har det som du säger skett en stöld av din produkt. För det andra framgår det att det ligger en annan produkt i paketet än den du beställt, en produkt som du säger inte ens finns i butikens sortiment. Slutligen vill inte heller butiken häva köpet eftersom dem anser att du har skickat rätt produkt. För att svara på hur situationen bör lösas får vi göra det i lite olika steg.

Vem bör risken för varan?

Med risken för varan innebär att den som bär risken för varan är ansvarig för produktens skick. Läggs risken på butiken är det dem som är skyldig att ersätta dig på något sätt. Risken för varan går över på dig som konsument när varan avlämnas och är så fallet att du har risken är du skyldig att betala trots fel på varan(2 kap. 6§ KKL). Varan anses så avlämnad när du som konsument har fått varan i din besittning (2 kap. 3§ KKL). Eftersom det av frågan för mig tydligt framgår att skadan (att det är fel dator) uppkom under transporten är det butiken som bär risken för varan.

Föreligger fel i varan?

Varan ska stämma överens i fråga om art, beskrivning, kvalitet, funktionalitet och i övrigt stämma överens med vad som följer av avtalet (4 kap. 1§ KKL). Varan är således felaktig om den avviker från tidigare nämnda bestämmelse (4 kap. 5§ KKL). Eftersom det av din fråga framgår att det är fel dator föreligger fel i vara eftersom den inte stämmer överens med varken det avtal som du undertecknat eller den beskrivning av produkten som du köpt.

Påföljder vid fel i vara?

Eftersom det således föreligger både fel i vara och säljaren bär risken då felet skedde under transport har du rätt att kräva olika påföljder för att åtgärda problemet. Det kräver dock att du lämnat reklamation inom skälig tid men som jag ser det framgår det redan att du gjort detta (5 kap. 2§ KKL). Av frågan framgår således att du är intresserad av att häva köpet men det ska dock observeras att trots att du som konsument kräver detta har näringsidkaren rätt att vidta avhjälpande eller omleverans om det kan ske under vissa förutsättningar (5 kap 5§ KKL). Avhjälpande och omleverans ska ske inom skälig tid och utan att orsaka väsentlig olägenhet för dig (5 kap. 4§ 3 st. KKL). Av förarbetena motsvarar skälig tid kortast möjliga tid för att slutföra åtgärden, eller som jag tolkar det, den tid det tar för dig att skicka in den felaktiga datorn och få en ny levererad. Tiden ska dock fastställas objektivt med hänsyn till varans art och komplexitet, den bristande avtalsenlighetens art och hur allvarlig den är och den insats som krävs för att avhjälpa felet eller leverera en ny vara. Eftersom näringsidkare inte ens försökt avhjälpa felet eller omleverera har du så haft rätt att häva köpet så som jag tolkar det. I detta fallet gör jag bedömningen att skälig tid får anses motsvara ca 1-2 veckor eller tiden det tar att skicka in den felaktiga datorn och tiden det tar för dig att får en ny. Observera att det här går att göra en annan bedömning av skälig tid.

Sammanfattningsvis

Eftersom det tydligt framgår för mig att det är fel i vara, du bar inte risken för köpet och att du har reklamerat men näringsidkaren har valt att inte försöka göra en omleverans eller neka sin rätt till att försöka avhjälpa felet har du rätt att häva köpet. Eftersom skälig tid ska bedömas på objektiva grunder, som i det här fallet får antas göras utifrån hur långt tid det tar för dem att skicka en ny och att få in den felaktiga, får den skäliga tiden anses vara slut. Speciellt eftersom man nu vill förlänga den ytterligare en månad. Du har inte godtagit detta, säljaren har inte försökt avhjälpa felet utan istället försökt skylla på att man gjort rätt ifrån sig och därmed har du så rätt till att häva köpet.

Huruvida du kan begära mellanskillnaden är dock tveksamt eftersom även om du har rätt till skadestånd som i så fall skulle kunna användas för att få mellanskillnaden beror felet i slutändan på som du själv sagt stöld. Stöld får anses ligga utanför näringsidkarens kontroll och skadestånd för således inte komma på fråga (6 kap. 1§ KKL). Du har dock rätt att häva köpet och få tillbaka pengarna för detta eftersom man inte kunnat lösa det inom skälig tid och att man inte valt att utnyttja sin som näringsidkaren att försöka avhjälpa felet. Istället har man skyllt ifrån sig och försökt få dig att acceptera ytterligare en månads väntetid vilket du valt att inte göra. Du har därför rätt till att häva köpet och kräva pengarna tillbaka!

Jag hoppas så att du fått svar på din fråga! Är så inte fallet tveka inte att höra av dig med följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare