FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis06/03/2021

Har jag rätt att göra en polisanmälan?

Hej! Min ex har stulit mina smycken värde nästan 800 tusen till 1 milj som låg i kassaskåp. Han tog smyckena som pant för han tyckte att jag skyldig honom pengar fast det gör jag inte. Han har även bytt lås hemma utan meddelat mig under skilsmässa processen. Vi äger huset tillsammans där vi bodde tillsammans då. Har jag rätt att göra en polis anmälan för stöld av smycken och även av låsbyte ?

Tack för snabba återkoppling.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vem som helst får polisanmäla vad som helst i Sverige, det finns inga formella krav på vem som får polisanmäla eller när.

Om du har utsatts för ett brott, eller tror att du har blivit utsatt för brott, bör du anmäla det till polisen så fort som möjligt. Du behöver inte ha koll på juridiken då polisen och deras utredare efter anmälan kommer se över om ett faktiskt brott har begåtts eller inte.

Exempelvis skulle brottet egenmäktigt förfarande, 8 kap. 8 § brottsbalken, kunna vara aktuellt i situationen du beskriver angående låsbytet. För brottet stöld (8 kap. 1 § brottsbalken) krävs det att den som olovligen tagit annans egendom har för avsikt att behålla den för sig själv. I detta fall är det tveksamt om rekvisitet är uppfyllt eftersom han endast behåller dem som "pant". Men som tidigare sagt så kommer polisen att undersöka ditt ärende närmre utifrån alla omständigheter i fallet om du gör en polisanmälan. Eftersom brott kan vara aktuella rekommenderar jag dig att göra en polisanmälan.

Vänligen,

Frida DeivardRådgivare