Har jag rätt att få tillbaka en förskottsbetalning när jag inte kunnat använda tjänsten jag beställt?

I somras anlitade jag en talskrivare som skulle skriva vardera tal åt mina tre döttrar inför en bröllopsmiddag. Jag fann en som drev ett mindre privatföretag för en sådan tjänst och han krävde 9000 kr i förskott. Jag kom inte överens med honom om en specifik tid, utan sa att han ska "inkomma med dessa innan det är dags att hålla tal kl 23:00 via mail". På middagen hålls talen kl 21:00 istället och då finns ännu inga tal att finna i flickornas konton. Jag skickar ett sms till talskrivaren. Han ser att deras tal aldrig hade mejlats iväg utan ligger i hans utkorg. Han säger att han ska mejla om talen igen så fort han är på sitt hotell. En timme senare är ceremonin slut och då ringer han och säger att han just ska skicka talen. Jag meddelar att han inte får skicka talen, men han vill göra det ändå. Jag inaktiverar då servern för flickornas mejl konton, så att inget ska inkomma och säger att jag vill ha pengarna tillbaka. Han nekar och menar att han har gjort jobbet eftersom att han hade "fram till innan det var dags att hålla tal kl 23:00 att skicka talen". Har jag inte rätt att få pengarna tillbaka?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du och talskrivaren har ingått ett avtal blir avtalslagen tillämplig. Utifrån din fråga tolkar jag det som att du är en konsument och att talskrivaren är en näringsidkare, och att du köpt tjänster (d.v.s. tre stycken tal), och då är även konsumenttjänstlagen relevant för att kunna besvara din fråga.

När du och talskrivaren kom överens om att talskrivaren skulle skriva talen för dig, ingick ni ett avtal (1 § avtalslagen). I det avtalet kom ni överens om att hen behövde leverera talen till dina döttrar innan kl. 23:00 på den bestämda dagen. Detta är alltså ett avtalsvillkor som ni båda har accepterat när ni ingick avtalet.

Eftersom att talskrivaren har skrivit talen och haft dessa klara tills avtalad tid, har hen utfört sin tjänst enligt de intressen och de villkor som ni tidigare kommit överens om (4 § konsumenttjänstlagen). Att du senare behövt talen tidigare än vad du trott kan dessvärre inte påverka den bedömningen. Talskrivaren har förvisso försökt ge dig talen tidigare än vad ni avtalat om, men han har aldrig varit skyldig att göra det.

Det går att utreda om det föreligger fel i tjänsten ändå, genom att exempelvis utreda om taltjänsten avvikit från vad du kunnat kräva, med hänsyn till de avtalsvillkor ni kommit överens om (9 § konsumenttjänstlagen). Eftersom du bett att få talen innan kl. 23:00 den aktuella dagen har du inte kunnat kräva att få talen förrän senast 22.59. Det spelar ingen roll att du har bett att få talen tidigare, eftersom avtalets innehåll är det styrande i frågan.

Tjänstens felaktighet bedöms utifrån när uppdraget anses avslutat – det vill säga när dina döttrars tal funnits på deras mail. Att du stängde av servern till dina döttrars mail ändrar tyvärr inte förutsättningarna, eftersom det då är du själv som hindrar uppdraget från att slutföras. När du hindrar uppdraget från att slutföras, ska uppdraget ändå bedömas ha slutförts vid kl. 22:59 - vilket ju är innan kl. 23.00 (12 § konsumenttjänstlagen).

Eftersom att det inte föreligger något fel på tjänsten och eftersom att den måste anses ha utförts i tid enligt ert avtal, är du dessvärre skyldig att betala för tjänsten som talskrivaren har utfört. Därmed har du inte rätt att få pengarna tillbaka.

Hoppas att detta besvarade din fråga!
Om du anser att du inte har fått svar på din fråga, går det bra att ställa en fråga igen på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Elina BergstedtRådgivare