Har jag rätt att avsluta en säsongsanställning när jag vill?

Jobbar säsong nu kräver min chef att jag måste jobba säsongen ut för det står i kontraktet men det står bara säsongs avslut inget annat förutom 40timmar i veckan? Har jag rätt att avsluta min anställning när jag vill??

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

Tillämplig lag

Då din fråga rör uppsägning kikar vi närmare på anställningsskyddslagen (LAS).

Nej, du har inte rätt att avsluta anställningen när du vill

En säsongsanställning är en form av tidsbegränsad anställning (5 § LAS).

En sådan tidsbegränsad anställning löper som regel tiden ut, i det här fallet till säsongens slut, om inte du och din arbetsgivare har kommit överens om något annat (4 § 2st LAS).

Av din fråga att döma verkar ni inte ha kommit överens om någon uppsägningstid, och du ska därför jobba säsongen ut.

Mitt råd

Om du verkligen inte vill vara kvar på jobbet gynnar det varken dig eller din arbetsgivare att du är kvar på arbetsplatsen. Prata därför med din arbetsgivare, förklara situationen och se om ni inte kan komma fram till en smidig lösning för er båda. Kanske kan du jobba kvar under en liten tid innan arbetsgivaren hunnit finna en ersättare.

Trevlig kväll!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare