Har jag och mina syskon rätt att ärva vår far?

Min biologiska far har avlidit. Var gift . Har jag och mina syskon rätt att ärva han

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att din far inte var gift med din mor utan med ny. Om det skulle vara så att din far var gift med din mor vid hans död får du gärna återkomma så ska jag svara på frågan utifrån det. Det blir nämligen skillnad beroende på om det är dina föräldrar som var gifta eller om din far har gift sig med en annan person.

I mitt svar kommer jag alltså utgå från att din far var gift med en ny person, och alltså inte med din mor. Jag kommer också utgå från att detsamma gäller för dina syskon.

Barn ärver sina föräldrar

Det är den avlidnes bröstarvingar dvs. barn som har rätt att ärva (2 kap 1 § ärvdabalken). Detta innebär att det är du och dina syskon som kommer ärva det er far lämnar efter sig.

Särkullbarn har rätt att få ut arvet direkt

Du och dina syskon är särkullbarn. Särkullbarn innebär att man inte är de gifta makarnas gemensamma barn utan ett barn från tidigare förhållande.

Om man är ett särkullbarn har man rätt att få ut arvet från den avlidna föräldern direkt oavsett om den din far var gift med är vid liv (3 kap 1 § ärvdabalken).

Man kan välja att avstå arvet som särkullbarn och i stället få ut arvet när maken har avlidit

Som särkullbarn kan man dock avstå från att få ut sitt arv direkt och i stället få ut arvet när den efterlevande maken har avlidit. Du och dina syskon kan alltså välja att få ut din fars arv först när den efterlevande maken har avlidit (3 kap 9 § ärvdabalken).

Det är alltså du och dina syskon som har rätt att ärva er far. Om era föräldrar inte lever tillsammans och det är en ny person er far är gift med har ni dessutom rätt att få ut ert arv direkt om ni vill. Ni får alltså själva välja om ni vill ha ut arvet direkt eller om ni vill avstå arvet till förmån för den efterlevande maken och på så sätt få ut arvet först när denna har gått bort.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Caroline ArvaeusRådgivare