Har jag möjlighet att ärva min mor direkt?

Min mor dog nyligen o min far sitter i orubbat bo jag är ensamt barn de var gifta vet min son kan va inskriven i testamentet kommer det bli arv för oss nu eller först när min far dött och är det i så fall typ hälften av lösöret totalt som ska ges till oss nu "bara"

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om jag förstår och tolkar din fråga rätt så undrar du om du och din son kan få ut era arv nu eller om ni måste vänta tills din far har avlidit.

För att kunna finna svaret på din fråga så måste vi gå in i ärvdabalken (ÄB) och se vad som faktiskt gäller.

Kan du och din son ärva direkt?

Eftersom du är din moders dotter så har du rätten att ärva kvarlåtenskapen av henne (2 kap. 1 § ÄB). Det finns dock även ett testamente för din son, som innebär att du kommer få dela på pengarna med honom. Men då din fader fortfarande lever har du ingen rätt att få arvet från din mor nu direkt.

Utgångspunktenär att ifall den avlidne makan/maken har gemensamt barn/barnbarn med den efterlevande makan/maken så skall kvarlåtenskapen först gå till den efterlevande makan/maken (3 kap. 1 § ÄB). Barn och barnbarn kommer då först få sitt arv efter att den efterlevande makan/maken avlidit.

Hur blir det med testamentet?

Ett undantag från utgångspunkten är dock om det finns ett testamente, vilket det finns. Om det testamente som är skrivet till din son säger att han skall få pengarna direkt efter din mors bortgång, är det detta som skall följas. Det handlar alltså om att det som står i testamentet är det som skall följas. Ingen lag eller annan bestämmelse går nämligen över ett korrekt utformat testamente.

Slutsats:

Du måste på så sätt vänta till dess att din far har avlidit tills du får en del i ditt arv. Din son däremot är beroende av vad som står i testamentet. Om det står att han skall få sin del av arvet direkt så är det detta som gäller. Står det att han skall få det efter din fars bortgång, är det istället detta som gäller.

Jag hoppas nu att jag har kunnat besvara din fråga! Har du fler funderingar och frågor så tveka inte på att höra av dig till oss igen!

Trevlig helg!

Vänliga hälsningar,

Josefine BågholtRådgivare