Har jag gjort mig skyldig till försäkringsbedrägeri?

Hej.

Jag köpte en märkesplånbok begagnad på blocket med kvitto, påse box etc, och fick den stulen för 2 veckor sedan. Polisanmälde detta och anmälde till försäkringen som bad om bilder på kvitto o polisanmälan. Skickade det och angav nyvärdet på plånboken (ej det pris jag köpte den för) pga visste inte man skulle säga marknadsvärdet! Då ringer mannen från försäkringen och först frågar vem personen på kvittot är varpå jag ljuger om att det är någon jag känner, då har de tagit reda på vem det är. Så han tror jag ljuger om allt nu men den är verkligen försvunnen och vad kommer hända härnäst? Han började skälla ut mig och skrek att detta var bedrägeri från min sida men jag visste ju inte att man skulle räkna på marknadsvärdet

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Att ge felaktiga uppgifter till försäkringsbolaget kan vara ett bedrägeri (jfr 9 kap. 1 § brottsbalken, BrB). Även om brottet inte fullbordas (vilket inte skett i ditt fall då du inte fått ut några pengar) kan det vara brottsligt som försök till bedrägeri. När det är brottslighet enligt brottsbalken krävs det däremot även att du haft uppsåt att begå brottet. Med uppsåt menas, enkelt förklarat, att du måste varit medveten om att du lämnade felaktiga uppgifter och på så vis skulle få ut mer pengar än vad du betalt för plånboken, eller åtminstone varit likgiltig för att så skulle kunna ske. I ditt fall är det inte säkert att det går att visa att du haft uppsåt utan det kan helt enkelt röra sig om ett misstag.

Det går dessvärre inte säg exakt vad som kommer att ske i ditt fall. Det kan hända att försäkringsbolaget polisanmäler dig, varvid det startas en förundersökning. Min rekommendation är att du i sådana fall berättar det du berättat för mig i din fråga; det vill säg att du inte förstod bättre. Och att du inte gjorde det med syfte att få ut mer pengar än vad du betalt för den.

Redan nu är dock min rekommendation att du ringer till försäkringsbolaget och förklarar vad som hände och vilken summa det är du begär ersättning för. Var ärlig även i förhållande till försäkringsbolaget och förklara att du inte förstod vad du skulle skriva och var.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare