Har jag betalat fakturor från en bedragare på internet?

Jag var dum nog att gå med på att ta emot ett paket från en vän. Han sa att det var viktiga papper och hans certifikat som han ville skicka till mig. Självklart sa jag ja. Nu visade det sig att paket åsså innehöll $1,200 000 vilket jag fick reda på när paket var på Heathrow flygplats. Jag har nu betalat 129.000 i skatt men leverans företaget levererade aldrig paket utan att så att jag skulle betala €35000 ytterligare. Jag har nu under ett par månader tvingats att betala allt från 5000 sek till 28000 sek till dom och jag får fortfarande inte paketet. Kan ni hjälpa mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Till att börja med måste jag fråga om du är säker på att det rör sig om ett paket från en vän. Nämligen finns det bedragare på internet som gör vinst på att lura in människor i en händelsekedja där man tror att det är nödvändigt att betala avgifter för att få ut de utlovade pengarna.

Jag råder dig till att - åtminstone tillfälligt - upphöra att betala fakturorna till företaget. Om det verkligen är din vän som skickat ett paket ger jag dig rådet att söka ytterligare juridisk rådgivning så någon kan hjälpa dig i ditt ärende. Om det snarare är fråga om bluffakturor bör du bestrida fakturorna genom att meddela detta till företaget och sedan göra samma sak igen om du får en påminnelse eller ett inkassobrev (se mer på exempelvis Kronofogdens hemsida här). Kom ihåg i sådant fall att motivera varför du bestrider fakturan.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Anna HolmströmRådgivare