Har jag begått ett upphovsrättsligt intrång i mitt arbete?

Jag undrar om en gärning jag begått under min anställning som programmerare räknas som upphovsrättsbrott:

Jag blev av arbetsgivare ombedd att mot ersättning jobba övertid hemifrån under jul- och nyår, vilket jag gick med på. Under några timmar av min övertid tog jag beslutet att onlinestreama min arbetsprocess. Syftet var att få socialt umgänge kring mitt arbete. Jag genomförde streamen diskret och visade inga affärshemliga detaljer.

Streamen bestod av verbal kommunikation med tittare och samtal om programmering i allmänhet orelaterad till arbetsgivarens projekt, och videoström med glimtar av programkod från arbetsgivarens projekt. Glimtar så pass små att de inte går att användas till någonting värdefullt eller innebär någonting utanför kontexten av hela programkodbasen. Inget material publicerades permanent.

En tittare rapporterade streamen till min arbetsgivare varpå min arbetsgivare kontaktade mig och bad mig avsluta streamen, vilket jag omedelbart gjorde. Han nämnde att detta kan vara kontraktsbrott.

Från mitt anställningsavtal:

"Arbetsgivaren erhåller upphovsrätten och andra eventuella immateriella rättigheter till allt

material, inkluderande bl.a. mjukvara och information i databaser, som Arbetstagaren

producerar vid fullgörandet av sina arbetsuppgifter hos Arbetsgivaren eller på annat sätt i

samband med sin anställning under förutsättning att de produceras under den tid Arbetstagaren

är anställd hos Arbetsgivaren."

Går det från detta utröna om jag begått brott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

För att besvara din fråga om huruvida du begått ett upphovsrättsligt intrång måste först konstateras om det du publicerat genom din streaming är upphovsrättsligt skyddat och vem som innehar upphovsrätten.

Vad är upphovsrätt?

Reglerna om upphovsrätt finns i lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk, den s.k. upphovsrättslagen (URL). Upphovsrätten uppkommer formlöst till skillnad från andra immaterialrätter, vilket innebär att det inte krävs någon registrering. Skyddet uppstår automatiskt vid skapandet. Upphovsrättslagen innehåller en exemplifiering av vad som kan skyddas och ska tolkas i en vidsträckt mening. Det kan erhållas upphovsrätt för bland annat skönlitterära eller beskrivande framställningar och fotografiska verk (1 § URL). Det måste dock uppmärksammas att det inte kan erhållas upphovsrätt för idéer eller rena fakta.

För att ett verk ska erhålla upphovsrättsligt skydd krävs det att det uppnår det som kallas "verkshöjd". Det framkommer inte uttryckligen i lagen vad som krävs för verkshöjd. I förarbetena har det benämnts som "ett visst mått av självständighet och originalitet" (prop. 1960:17 s. 49). Upphovsrätten är starkt förknippad med EU-rätten, varför även EU-domstolens avgöranden är av vikt. I den s.k. I den s.k. Infopaq-domen (C-5/08) prövades om elva ord uppfyllde kravet om originalitet. EU-domstolen uttalade i domen att ett alster är originellt om det är upphovsmannens egna intellektuella skapelse (C-5/08 p.37).

Det går inte att på rak arm säga om programkoden du publicerade är upphovsrättsligt skyddad. I ditt fall är min bedömning att det finns en stor risk att så är fallet.

Vem innehar upphovsrätten och vilka rättigheter ger den?

Upphovsrätten består av två delar, den ekonomiska rätten och den ideella rätten. I ditt fall är det den ekonomiska rätten som är aktuell och jag kommer att redogöra för.

Den ekonomiska rätten innebär att upphovsmannen har en uteslutande rätt att förfoga över verket genom att bland annat framställa exemplar av det och göra det tillgängligt för allmänheten (2 § URL). Att göra det tillgängligt för allmänheten innefattar bland annat att publicera det på en hemsida eller att, som i ditt fall streama det, räknas som en överföring till allmänheten (2 § tredje stycket URL). Det finns vissa inskränkningar som ger en rätt att använda upphovsrättsligt skyddade verk utan att begå ett upphovsrättsligt intrång, sådana är bland annat vid privat bruk och vid undervisningsändamål. Inga av inskränkningarna är däremot tillämpliga i ditt fall när du gjort en onlinestreaming.

De ekonomiska rättigheterna kan överlåtas till någon annan, t.ex. genom att de säljs eller att upphovsmannen ger någon lov att använda verket. För datorprogram skapade i ett anställningsförhållande övergår upphovsrätten till arbetsgivaren om inte något annat avtalats (40 a § URL). I ditt fall finns det dessutom reglerat att så är fallet i ditt anställningsavtal, varför det kan konstateras att det är din arbetsgivare som innehar upphovsrätten till programkoden.

Spelar det någon roll att du genomförde streamen diskret, inte publicerade något permanent och bara visade glimtar av programkoden?

Som kan utläsas av svaret ovan krävs det inte att du publicerar något permanent för att det ska röra sig om ett upphovsrättsligt intrång. Att du bara visade glimtar av programkoden och inte visade affärshemliga detaljer gör det tyvärr ändå till ett upphovsrättsligt intrång. Likväl som det kan vara ett upphovsrättsligt intrång att kopiera några sidor ur en bok och sprida, kan det vara ett intrång att visa utdrag ur programkod.

Det kan dock argumenteras till din fördel att det endast var mindre bitar som visades och att du avslutade streamen direkt du blev tillsagd. Om så inte hade skett hade det därefter varit att anse som du begått det upphovsrättsliga intrånget uppsåtligt.

Vilka sanktioner kan göras gällande?

I upphovsrättslagen finns dels straffrättsliga sanktioner, dels civilrättsliga sådana. De straffrättsliga kräver åtal från åklagare och kan om intrånget sker uppsåtligen eller av grov oaktsamhet medföra böter eller fängelse i högst två år (53 § första stycket URL). De civilrättsliga innebär att den som begått ett upphovsrättsligt intrång kan bli skadeståndsskyldig (54 § URL).

Min bedömning utifrån vad du skrivit i din fråga är att de straffrättsliga sanktionerna inte är aktuella i ditt fall; det krävs polisanmälan, åtal från åklagare och uppsåt eller grov oaktsamhet. De civilrättsliga kan vara aktuella men jag ser det som tveksamt att din arbetsgivare skulle stämma dig. Om någon sanktion blir aktuell är det snarare någon form av arbetsrättslig sådan, då du brutit mot anställningsavtalet.

Sammanfattning och råd

Även enstaka utdrag ur programkod kan vara upphovsrättsligt skyddad. Det krävs för ett sådant skydd att det publicerade materialet är tillräckligt originellt. I ditt fall är det din arbetsgivare som är innehavare av upphovsrätten varför det är arbetsgivaren som har en ensamrätt att publicera koden. Om programkoden är tillräckligt originell har du begått ett upphovsrättsligt intrång när du streamade den online.

Min rekommendation är att du i första hand för en dialog med din arbetsgivare. Det talar till din fördel att du inte uppsåtligen begick det upphovsrättsliga intrånget och att du avslutade streamen vid tillsägelse. Det talar även till din fördel att det, enligt din uppgift, endast är mindre delar av koden som publicerades genom streamingen. Det kan argumenteras för att din arbetsgivare inte lidit någon större skada och kanske kan ni enas om att en tillsägelse om att du inte gör så igen är tillräckligt.

Skulle arbetsgivaren däremot inleda någon form av sanktion mot dig är min rekommendation att du i första hand vänder dig till ditt fackförbund (om du är ansluten). Är du inte fackligt ansluten kan det vara en god idé att du anlitar en jurist från Lawlines juristbyrå. Om du är intresserad av detta kan du kontakta mig på dennis.lavesson@lawline.se så återkommer vi med en offert.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare