Har jag begått ett brott om jag ville sno några varor men lade tillbaks dem?

Hejsan

Jag kunde inte sova ikväll bara för att tänkte om jag gjorde ett brott eller inte? Pga ekonomisk sitouation och studentliv och barnsliga tanken då gjorde jag nåt domt.

Jag var på en butik och handlade typ en vara och en stund blev lukades att ta 2st varor extra som kostar typ båda 250kr. Jag tåg de och skulle stoppa under min jaka men en av personalen såg men han gjorde inte nånting direkt och jag lämnade tillbaka grejer och gick till kassan och betalade för den vara som jag köpt och personen spårade mig mån minut.

Undrar jag har jag fortfarande gjort ett brott? Kan affären/vittnen anmäla händelsen? Isåfall påföljden ?

Tack för svaret.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man stjäl något från en affär som inte kostar mer än 1 000 kr brukar det röra sig om brottet snatteri (BrB 8 kap. 2 §). Eftersom du stoppat undan två varor under din jacka, vilka inte var värda mer än 1 000 kr sammanlagt, kan det alltså röra sig om snatteri.

Däremot har du inte begått ett fullbordat brott, eftersom du la tillbaka varorna innan du passerade kassan och betalade. För att snatteri ska ha begåtts krävs nämligen att du passerar kassan med varorna utan att betala, vilket du inte har gjort.

Du kan inte heller dömas för att du har stoppat undan varorna under jackan och sedan lagt tillbaks dem, eftersom försök till snatteri inte är ett brott (BrB 8 kap. 12 §).

Alltså - du har inte gjort något brottsligt. Affären eller vittnen kan polisanmäla händelsen, men eftersom du inte begått något brott så kommer det inte bli någon påföljd.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Moa KryhRådgivare