Har hyresvärd rätt att kräva att hyresgäst städar inför fotografering eller utflyttning?

Hej, Jag hyr en bostadsrätt i andra hand i snart två år. Hyreskontraktet förlängdes ytterligare ett år i april 2022. Hyresvärde nämnde muntligt att de funderar på att sälja lägenheten. De nämnde inte när de tänker göra detta. Det kom som en chock då jag blev uppsagd en månad därpå på grund av kommande försäljning. Jag har skrivit på att flytta senast 30 augusti. Jag fick chansen att köpa lägenheten på förhand, mäklaren värderade bostaden och informerade inte eller förhandlade inte med mig överhuvudtaget. Han satte sig i samma bil som hyresvärden och pratade där en stund. Nästa dag fick jag veta utgångspriset och tackade snabbt nej för att det var för dyrt. Priset sänktes inte utan hyresvärden bestämde sig för att fotografera bostaden med hjälp av mäklaren för försäljning. Den dagen närmar sig och hyresvärden har bett mig att förbereda bostaden, städa noga etc. för att kunna annonsera bostaden. De tänker inte städa något själva. Jag vet inte om de kommer inreda extra. Jag vägrar att städa eftersom det är på min bekostnad utan sänkning av hyran. Dessutom är jag inte säljaren och behöver lägga mycket tid på att hitta nytt boende inom tre månader. Jag har inte hunnit packa något och har ingenstans jag kan gömma mina stora möbler som inte är så fina. De kan också komma att kräva flyttstädning innan köparen flyttar in. Har de rätt att kräva att städa inför fotografering? Inför överlåtelsen av bostaden? Kan jag bli tvungen att betala ersättning enligt lagen, om jag inte städar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Gällande städning inför fotografering och flyttstädning finns det inget som är reglerat i lag. Det är i stället något som du och hyresvärden avtalar om. Detsamma gäller säljare och köpare. Man kan emellertid säga att det ses som en “generell princip” att hyresgästen ska stå för flyttstädning när denne flyttar ut, trots att inget sådant avtalats om i hyresavtalet. Framgår det inte av hyresavtalet att städning kan ske kan hyresvärden således inte luta sig på någon lag och på det sättet kräva någon form av ersättning för dålig städning eller att du över huvud taget inte har städat.

Gentemot den som ska köpa lägenheten är det inte du som ansvarar för överenskommen städning, utan det är din hyresvärd (det vill säga säljaren) som ansvarar för städning gentemot köparen. Hyresavtalet mellan er gäller er och köpavtal mellan köparen och säljaren gäller mellan köparen och säljaren.

Med det sagt, rekommenderar jag att du ställer i ordning lägenheten så att den är i skick att fotograferas. Vill hyresvärden att det ska vara ännu mer städat så får hen ordna det själv. Detsamma gäller vid utflytt. En bra tumregel är att lämna lägenheten i motsvarande skick som den var när du tillträdde den.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare