Har halvsyskon rätt till efterarv?

Hej! Min pappa har nyligen gått bort, ärver min halvsyster en tredjedel av hela arvet ? Eller ärver jag och min bror 50% var från vår mamma som avlidigt innan och vår halvsyster en tredjedel endast från vår pappas sida??

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det hela som att du och din halvsyster har samma pappa, men inte samma mamma. Jag tolkar också din fråga som att du och din bror aldrig fick ut något arv efter er mamma när hon avled, utan att det var er pappa som fick arvet.

Jag utgår även ifrån att ingen av dina föräldrar testamenterat bort sitt arv till någon annan. Om de däremot har gjort det, är det testamentet man ska se till i första hand.

För att besvara din fråga kommer jag att vända mig till Ärvdabalkens (ÄB) regler.

Arvet efter din mamma

När din mamma gick bort ärvde din pappa hennes kvarlåtenskap, alltså den egendom som hon efterlämnade (ÄB 3 kap. 1 §). Din mammas arvingar ska få ut sitt arv först när hennes make, alltså din pappa, avlider (ÄB 3 kap. 2 §).

Eftersom din pappa nu har gått bort, ska din mammas del "gå tillbaka" till hennes egna arvsordning. Hur mycket det är som ska gå tillbaka, brukar räknas i kvotdelar. Exempelvis utgör 1/3 av det din pappa efterlämnar, ursprungligen din mammas kvarlåtenskap. Denna del ska alltså bara din mammas arvsordning att ärva.

I första hand ska barn ärva sin avlidna förälder. Eftersom du och din bror är din mammas enda bröstarvingar, är det ni som kommer att ärva er mammas del. Din halvsyster från din pappas sida har inte rätt till efterarv efter din mamma (ÄB 2 kap. 1 §).

Arvet efter din pappa

Resterande del av din pappas kvarlåtenskap, i det här fallet 2/3 för att ta ett exempel, ska fördelas mellan din pappas bröstarvingar. Det är alltså du, din bror och din halvsyster som kommer att få ut en tredjedel var (ÄB 2 kap. 1 §).

Sammanfattning

Svaret på din fråga är alltså nej, din halvsyster har inte rätt till efterarv efter din mamma. Endast du och din bror kommer att dela på er mammas arv.

När det kommer till er pappas kvarlåtenskap, är ni däremot tre syskon som delar, eftersom ni har samma pappa. Din halvsyster ärver alltså endast en tredjedel från din pappas sida.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga – om inte, får du gärna lämna en kommentar här nedan så försöker jag besvara den så snart jag kan!

Vänliga hälsningar,

David EkenbergRådgivare