FrågaFAMILJERÄTTGod man11/06/2018

Har godmanskapet missbrukats?

Hej!

Kan en God man tömma kontot för en brukare och undgå straff.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken tråkig situation! Nedan finner du ett svar på din fråga.

Tillämpligt lagrum

11 kap. Föräldrabalken (FB).

Vad gäller?

Godmanskapet är en "sak" som kan förordnas av en person som behöver hjälp med att bevaka sina rättigheter, vilket framgår av 11 kap. 4 § FB. Med godmanskapet följer skyldigheter och rättigheter, men också befogenheter. En godman har endast rätt att verka inom sitt område till vilket hen har blivit förordnad.

För att veta vilka befogenheter godmanskapet har i situationen du beskrivet bestäms utifrån godmanskapets förordnande. Med andra ord vad hen har befogenhet att göra.

Av karaktären på din fråga "tömma bankontot", så låter det emellertid som att godmanskapet kan ha företagits av olagliga handlingar. Men ni får helt enkelt titta på vilka befogenheter godmanskapet har i er situation. Om hen har överskridit dessa så kan det medföra att hen har begått ett brott genom att "tömma kontot hos brukaren".

Slutsats

Det beror på vad som ingår i godmanskapet som råder i er situation men jag råder er att kontakta polisen om ni anser att godmanskapet har missbrukats avseende dess egentliga syfte. Om godmanskapets har missbrukats så kan alltså hen bli straffad.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Önskar dig allt gott!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare